Samisk uke: Iver Jåks – skisser fra arbeidet med Samisk-norsk lesebok (1965)

Velkommen til utstillingsåpning med Iver Jåks' skisser fra arbeidet med Samisk-norsk lesebok

I forbindelse med åpningen holder førsteamanuensis i kunsthistorie ved UiT Norges arktiske universitet, Hanne Hammer Stien, en innledning om Iver Jåks og skissene som vises. Sammen med Stien har kunsthistoriker, og rådgiver ved Universitetsbiblioteket, Marit Bull Enger stått for utvalget av det utstilte materialet. Utstillingen er produsert av Universitetsbiblioteket i forbindelse med Samisk uke 2021.Selve utstillingen er åpen for publikum når innledningen er over.

Åpningen er digital og ikke åpen for publikum, men kan følges her.

Ánddir Ivvár Ivvár (1932–2007), eller Iver Jåks, var samisk kunstner og duojár født i Gállovárri i Kárášjohka. Jåks var en forkjemper for samisk kultur, og har blitt kalt «Veiviseren». Etter Jåks’ død ble Inger og Iver Jåks’ Stiftelse opprettet. Stiftelsen forvalter et stort materiale etter Jåks, som oppbevares ved Universitetsbiblioteket ved UiT Norges arktiske universitet. I denne miniutstillingen har vi valgt å vise kopier av utvalgte skisser som befinner seg i arkivet. Jåks laget skissene da han arbeidet med å illustrere Samisk-norsk lesebok. Boken, som kom ut i 1965 på Aschehoug, markerer et skifte i samisk lærebokhistorie fordi samiske aktører var deltagende i produksjonen av boken. Innholdsmessig skildrer boken også samisk kultur og samfunn, og Jåks’ illustrasjoner er viet stor plass.

Når: 02.02.21 kl 19.00–19.45
Hvor: Tromsø bibliotek og byarkiv