Høsten 2020 ble det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring innført i skolen. Læreplanen presenterer temaet som omfangsrikt, men et overordnet mål er å lære elevene å håndtere livets medgang og motgang. Forskningsgruppa Health, Art and Society (HAS) inviterer til webinar der professor i psykologi Ole Jacob Madsen (UiO) og stipendiat i norskdidaktikk Lise-Mari Lauritzen (UiT) møtes til en tverrfaglig samtale om folkehelse og livsmestring.
I Livsmestring på timeplanen (2020) stiller Madsen aktuelle og kritiske spørsmål knyttet til innføringen. Er livsmestring løsningen på de psykiske utfordringene vi ser blant barn og unge i dag? Lauritzen arbeider med en doktorgradsavhandling om hvordan skjønnlitteraturen kan bidra til tematiseringen av folkehelse og livsmestring. Hun har også intervjuet norsklærere, og i artikkelen: «Jeg er så veldig redd for hvordan jeg påvirker elevene». Utfordringer og muligheter i undervisningen av folkehelse og livsmestring i norskfaget på videregående skole» (under fagfellevurdering), belyses lærernes perspektiver samt skjønnlitteraturens potensial.
Sammen vil Madsen og Lauritzen reflektere over mulige innganger til å implementere folkehelse og livsmestring i skolen ved hjelp av litteratur og psykologi.
Webinaret finner sted på Zoom den 9. desember fra kl. 11.00-12.00, det er gratis og åpent for alle. Dersom du er interessert i å delta, meld deg på arrangementet og du vil bli tilsendt lenke samme dag som webinaret avholdes. Ved spørsmål, kontakt linda.nesby@uit.no eller lise-mari.lauritzen@uit.no