Geologiens Dag: Ta en tur på Tromsøya og lær om geologi og klima / Learn about the local geology and the climate

Vi stiller med aktiviteter for hele familien i Telegrafbukta og på Charlottenlund!

Join us in fun activities for the whole family at Telegrafbukta and Charlottenlund!

(English text below)

Dere får lære om hvordan vi kan bruke gjørme fra hav og innsjøer for å bedre forstå fortidens klima. Ved det lille tjernet ved Charlottenlund kan dere være med ved prøvetakning av sedimentkjerner som kan brukes for å rekonstruere tidligere tiders miljø og klima. I Telegrafbukta møter dere våre maringeologer som vil vise frem ulike typer sedimenter fra havbunnen og hva de kan fortelle oss om tidligere klima, breaktivitet og havstrømmer. Det vil også være mulighet for å få kjenne på kvikkleire og lære om geofarer fra våre masterstudenter som har undersøkt det nylige skredområdet på Kråkneset i Alta. Dere får også lære om lokalområdets geologiske historie, tektonikk i Nord-Norge og mineralressurser på land og offshore i Norge. Vi vil vise frem deler av vår stein- og mineralsamling, og se hvilke mineraler vi kan finne i Telegrafbukta. Det vil også være mulighet for å vaske etter gull!

Følg også med på universitetsmuseets sin familievennlige geo-vandring i Telegrafbukta samt aktiviteter ved museet i Folkeparken.

-----------------------------------------
English:

You can learn about how we use mud from oceans and lakes to better understand the climate of the past. At the small pond at Charlottenlund, you can even take part in sampling a sediment core that can be used to reconstruct the past environment and climate. At Telegrafbukta, you can meet some marine geologists, who will show you different types of sediments that come from the seabed, and learn what they can tell us about past climates, glacial activity, and ocean currents. It will also be possible to learn more about quick clay and geohazards from master’s students who have been investigating the recent landslide area at Kråkneset in Alta! You will also get a chance to learn about the local geologic history, tectonics in Northern Norway, and the mineral resources found onshore and offshore in Norway. We will show parts of our rock and mineral collection, and see which minerals we can find at Telegrafbukta. There will even be a chance to pan for gold!

Also, join the University Museum’s family friendly geo-excursion in Telegrafbukta and other activities at the museum building in Folkeparken.

Møtested: Telegrafbukta og Charlottenlund, Tromsøya

Webside m/kart: https://tinyurl.com/KartOverAktiviteter