Koniske spenner fra merovingertid – status etter to tiår med metalldetektorsøk

I rekken av forskningsseminar innen kulturvitenskap er det denne gangen samlingsforvalter Tanja Larssen, Norges arktiske universitetsmuseum,  som vil holde foredrag om koniske spenner fra merovingertid – status etter to tiår med metalldetektorsøk.

Konisk spenne fra Grytting i Hadsel kommune. Foto: Julia Holme Dammann, UM

Presentasjonen vil handle om hvordan økning i privat bruk av metalldetektor har innvirket på vår kunnskap om arkeologisk gjenstandsmateriale, som funndistribusjon, funnmengde og kontekster, vist gjennom funn av koniske draktspenner fra merovingertid (570-800 e.Kr.) i Norge.

Tanja Larssen vil også vise hvordan man kan innhente og sammenstille data om gjenstandskategorier og kombinere dette med andre offentlige datakilder.

Dette viser litt av mulighetene- og begrensningene, som ligger i bruk av universitetsmuseenes samlingsportal - unimus.

Når: 26.02.20 kl 14.00–15.00
Hvor: Norges arktiske universitetsmuseum (Tromsø Museum)
Sted: Tromsø
Målgruppe: Ansatte, Studenter, Gjester / eksterne