Alle barn har rett til......eller?

Forskergruppen i barnerett ved Det juridiske fakultet markerer at FNs BARNEKONVENSJON fyller 30 år 20. november.

Hvorfor vedtok FNs generalforsamling en slik konvensjon? Hvilken betydning har konvensjonen i dag, nasjonalt og internasjonalt? Medlemmer av Forskergruppa for barnerett ved Det juridiske fakultet vil, med korte innlegg, markere 30-årsdagen gjennom å belyse noen høyst aktuelle tema knyttet til barns rettigheter.

Program:
Velkommen ved Trude Haugli, leder av Forskergruppen for Barnerett.

Professor Trude Haugli: «FNs barnekonvensjon, utviklingstrekk og dagens status.»
Dekan Lena R. L. Bendiksen: «Norsk barnevern i Den europeiske menneskerettsdomstolen.»
Forsker Mona Martnes: «Har norske myndigheter plikt til å bistå norske barn i interneringsleirer i Syria med å komme til Norge?»
Førsteamanuensis Ande Somby: «Barns rett til en fortid, til en nåtid og til en fremtid.»
Professor Randi Sigurdsen: «Barnekonvensjonen og tvang mot barn»
Førsteamanuensis Marius Storvik: «Barnekonvensjonen og Kardemommeby.»

Mulighet for spørsmål og diskusjon etter innleggene.

Arrangementet er åpent for alle. Grunnet servering må deltakere melde seg på gjennom Facebook. https://www.facebook.com/events/721623474971699/

Hjertelig velkommen!

Når: 20.11.19 kl 19.00–21.00