Vev-helg på Tromsø Museum

Helga 2.-3. november står i vevens tegn på Tromsø Museum, i anledning av Norges Husflidslags Vev-symposium 2019 - grenseløst mangfold.

Lørdag 2.11. kl 13-15: Demonstrasjon av vevteknikker

Kyndige vevere og instruktørere fra Norges Husflidslag viser oss mange ulike teknikker for veving. Her kan du også få forsøke selv på disse teknikkene:

• o Grindvevde bånd
  • o Båndvev fra Arkhangelsk
  • o Flamming/fingring av bånd
  • o Enkel floss- og brikkeveving
  • o Sprang
  • o Plukkbånd på grind

I tillegg vil Manndalen Husflidslag demonstrere greneveving.

Søndag 3.11. kl 12-16: Vev fine band på kabylsk vev!

Kom og prøv en gammel veveteknikk fra Algerie som alle kan få til. Vev flotte, fargerike band du kan ta med hjem etterpå.

Søndag 3. november inviterer vi til en utvida barneaktivitet på museet, i samband med Norges Husflidslags vevsymposium som også foregår her helga 1.-3.11. Vi skal veve på kabylsk vev fra klokka 12 til klokka 16 denne søndagen.

Kabylsk vev er en type vev man setter opp mellom stokker som stikkes ned i jorda. Vi skal bruke en mini-variant, med garn tredd på spiker i en plankebit. Teknikken egner seg for alle aldre.

Du kan ta med ditt eget garn i egne favorittfarger om du vil, hvis ikke så får du garn av museet.

Her kan du lese mer om kabylsk vev: http://www.unghusflid.no/tingaalage/oppskrift/tekstiltre/kabylsk-vev

Velkommen til vevglede på museet!

Lørdag og søndag: Vevmarked i sprettopp-butikk

I Storhallen i museets andre etasje innredes spesielt for vevhelga en sprettopp-butikk med mange flotte vevprodukter. Det blir salg av vevde sjal, pledd, samiske vevnader, garn, bøker og vevhefter. Det er mulig å betale med  vipps eller kontanter. Her finner du både vevinspirasjon og gode, varmende julegaver.

Starter: 02.11.19 kl 12.00
Slutter: 03.11.19 kl 16.00
Hvor: Norges arktiske universitetsmuseum (Tromsø Museum)
Sted: Tromsø