Et historisk blikk på Pride i Norge siden 1974

I anledning Tromsø Arctic Pride inviterer Polarmuseet til historisk foredrag fredag 15. november kl. 1900 med førsteamanuensis Elisabeth Lund Engebretsen, Universitetet i Stavanger. Velkommen!

De årlige Pride arrangementene i Norge knyttes ofte tilbake til Stonewall-opprøret i New York i 1969, som i sin tur anses for å være starten på den moderne skeive aktivismen. Men hvordan kom Pride til Norge, og hvordan har disse markeringene utviklet seg siden den første kom i stand på Universitetsplassen i Oslo i 1974?

I dette foredraget tarElisabeth Lund Engebretsen utgangspunkt i norske skeive tidsskrifters dekning av Pride gjennom flere tiår og egen pågående forskning for å gi noen smakebiter på ulike perspektiver på Pride i Norge gjennom historien.

Hun håper å vise at det finnes ulike perspektiver og motivasjoner for viktigheten av Pride på norsk, spesielt i sammenheng med skiftende politiske landskap både innenlands og internasjonalt og samtidig si noe om fremtidens Pride. Trenger vi egentlig Pride?

Elisabeth Lund Engebretsen er utdannet sosialantropolog og jobber som førsteamanuensis ved Nettverk for Kjønnsforskning ved Universitetet i Stavanger. Hun deltar i et skandinavisk forskningsprosjekt om skeiv aktivisme siden 1948 i Norge, Sverige og Danmark som er støttet av Det svenske forskningsrådet (Vetenskapsrådet), 2019-2022. Elisabeths delprosjekt her har tittelen Beyond equality: Women’s sexual justice politics in Scandinavian queer organizing. Elisabeth er dessuten sentralstyremedlem i FRI siden 2018.

Gratis inngang
Aldersgrense: Ingen