Disputas – cand.med Ali Naseribafrouei

Cand. med Ali Naseribafrouei disputerer for ph.d.-graden i helsevitenskap og vil offentlig forsvare avhandlingen:

“The prevalence and incidence of diabetes mellitus among Sami and non-Sami inhabitants of Northern Norway . The SAMINOR Study”

Kort populærvitenskapelig sammendrag av avhandlingen:

Diabetes mellitus is a lifestyle-related disease affecting many people around the world. Research has shown that indigenous peoples are more prone to lifestyle diseases compared with majority populations. The thesis is based on data from the Health and Living Conditions Survey in Sami and Norwegian Settlements, the SAMINOR Study. The SAMINOR 1 Survey, conducted in 2002-2003 in 24 municipalities in North- and Mid-Norway, showed no ethnic difference in the prevalence of pre-diabetes or diabetes mellitus. However, the prevalence of both pre-diabetes and type 2 diabetes mellitus was shown to be significantly higher among Sami participants in the SAMINOR 2 Clinical Survey. Abdominal obesity which was more prevalent among Sami subjects could largely explain the observed higher prevalence of pre-diabetes and type 2 diabetes mellitus among the Sami. No significant difference between Sami and non-Sami subjects was found in the occurrence of new cases of diabetes mellitus in an 8-year period of follow-up.

Veiledere

Hovedveileder professor Ann Ragnhild Broderstad Biveileder førsteamanuensis Bent Martin Eliassen

Bedømmelseskomiteen

Professor Marit Eika Jørgensen, Steno Diabetes Center, København og ved Århus Universitet, Danmark – 1. opponent