Lørdagsuniversitetet: Beinbrudd! Uflaks eller beinskjørhet? (Tromsø)

Du kan godt være beinskjør uten at du vet det. Omtrent 50 % av kvinner og 20 % av menn over 50 år vil oppleve å brekke bein. Utredning og behandling av kvinner og menn med beinskjørhet og brudd er viktig for å forebygge nye beinbrudd.

Nesten 300 000 nordmenn har beinskjørhet og 50 000 brekker bein hvert år i Norge. Når man faller blir det ofte forklart med uflaks med måten man falt på. Hvis flere fikk påvist beinskjørhet, kunne mange vært spart for mye pine. Vi ser på risikofaktorer og gode behandlingsmuligheter i forbindelse med brudd.

Hva kan vi gjøre med beinskjørhet? Og hvordan kan man unngå å brekke bein?

På Driv lørdag 26. januar vil UNN-leger som forsker ved UiT gi noen svar om dette temaet. Vi gleder oss til å høre ortoped Ann Kristin Hansen, gynekolog Åshild Bjørnerem, og lege Camilla Andreasen.

Når: 26.01.19 kl 13.00–14.00
Hvor: Studentsamfunnet Driv