Merittering - utlysning 2019
En forutsetning for status som merittert underviser er at søkeren oppfyller alle krav som stilles til undervisningskompetanse og har undervist i høyere utdanning i minst fem år. De som inviteres til å søke er i kategoriene førstelektor, førsteamanuensis, dosent og professor.
Krav til søknadene:
- Alle pedagogiske mapper som leveres skal være digitale.
- En pedagogisk CV skal være en del av den pedagogiske mappen.
- Omfanget må ikke overstige 7 500 ord pluss vedlegg. Maks vedlegg er 15 og alle vedlegg må være vist til i hovedteksten.
- Fakultetene og instituttene skal kvalitetssikre de pedagogiske mappene/søknadene om merittert status. Instituttleder har et særlig ansvar for at det skjer. Mapper som har formelle feil skal avvises.
- Karantenetid: Hvis en søker ikke oppnår merittert status, må han/hun vente to år for å søke på nytt.
- Når merittert status er tildelt, blir den pedagogiske mappen lagt ut på prosjektets nettside.
Søknadene sendes inn via fakultetene. Fakultetene avgjør selv når søknadene skal være levert lokalt. Fristen for å sende inn søknader til Result er 1. mars 2019. Søknadene sendes i ephorte, nr 2018/5235 og unndras offentlighet.
Det legges opp til at den som tilkjennes status som merittert underviser vil få en lønnsmessig endring. Det vil også bli fordelt 30.000 kroner som en engangssum til lokal enhet.
Pedagogisk mappe
En pedagogisk mappe er et personlig dokument som på en oversiktlig og konkret måte viser søkerens kompetanse gjennom hans/hennes utvikling som underviser, innsats i utviklingsarbeid og pedagogisk ledelse. Mappen skal vise om søkeren tilfredsstiller de kriterier som er satt for merittert underviser. Den skal både vise konkrete eksempler fra søkerens pedagogiske praksis og refleksjon over relevante tema der egen undervisningsfilosofi trekkes inn i tillegg til kunnskap om studenters læring.
Samtlige kriterier må være oppfylt og dokumentasjonen må foreligge i form av en digital pedagogisk mappe. Se egne vedlegg om Krav til pedagogisk kompetanse for ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger ved UiT og Kriterier for utlysningen.
Brev fra instituttleder
Instituttleder må legge frem en forpliktende plan for hvordan instituttet skal nyttiggjøre seg vedkommendes kompetanse og hvordan fagmiljøet vil legge til rette for det. Dersom en instituttleder ønsker å søke, må dekanen på fakultetet skrive brevet.
Bedømmelse
De som søker om status som merittert underviser, får sin søknad vurdert av en spesialoppnevnt komité. Når komiteen har avgitt sin innstilling, behandles alle søknadene samlet av strategisk utdanningsutvalg. Søkere kan innkalles til intervju. Strategisk utdanningsutvalg avgjør hvem som oppnår merittert status.
Kilder til hjelp og støtte
Webside for Meritteringsprosjektet, med informasjon, pedagogiske mapper levert av meritterte undervisere og digitale ressurser:
- Hva er en pedagogisk mappe?
- Utvikling av pedagogisk mappe
- Standard for og krav til en pedagogisk mappe?
Bloggartikkel Result: Hvordan omtaler stortingsmelding 16 «Kultur for kvalitet i høyere utdanning» meritteringssystem for undervisning?
Bloggartikkel Result 2017: Merittering i utdanning er en realitet ved UiT!
Bloggartikkel Result 2018: Sju nye undervisere ved UiT får status som merittert underviser
Bloggartikkel Result 2018: Merittering som vitenskapelig tilnærming til undervisning
Allern, Marit (2011) “Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) i Norge. Pedagogiske mapper som bidrag til pedagogisk diskurs.” UNIPED 3/2011, p. 20-29
Baume, D. & Popovic, C. (2016) Advancing Practice in Academic Development. NY: Routledge
Constantino, P. M & De-Lorenzo, Maria N. (2006) Developing a professional teaching portfolio: a guide for success. Needham Heights, Mass: Allyn & Bacon
Kreber, C. (2002) “Teaching excellence, teaching expertise and the scholarship of teaching”. Innovative higher Education, 27(1): 5-23
Seldin, Peter (2014) The Teaching portfolio: A Practical Guide to Improved Performance and Promotion /Tenure Decisions 3 ed. Bolton, Mass: Anker
Skaffa dig en pedagogisk meritportfölj! Uppsala universitet: Enheten för utveckling og utvärdering
Winka, Katarina & Ryegård, Åsa (2013) Pedagogisk portfölj: för karriär och utveckling. Lund: Studentlitteratur
Sist oppdatert: 05.11.18 13:45