Båtbygging i Nord-Norge, en felles kulturarv?

Søndag 16. september markerer vi Kulturminnedagene på Tromsø Museum med demonstrasjon av båtbygging, foredrag og aktivitet for barna. Velkommen!

Kl. 1200 Aktivitet for barna: Lær å lage knop. Knop er knuter på tau som man ofte bruker ombord i båter. Knop skal være lette å slå og lette å løse, samtidig som de skal sitte godt og ikke gå opp i utide. De kan også være veldig fine å se på.

Kl. 1300 Jakten på den sjøsamiske nordlandsbåten v/ historiker Mariann Mathisen.

Nordlandsbåten er en verdifull del av nordnorsk kulturarv. I 2004 startet Beavza 4H en jakt på den sjøsamiske nordlandsbåten med utgangspunkt i en båt fra Kåfjord. Gjennom et år lærte de mye om nordlandsbåten, fordommer knyttet til etnisitet, samisk båtbygging og nordlandsbåtens historie og hvordan den kan inngå i en felles kulturarv i Nord-Norge.

Over mange år er det samlet inn samiske ord knyttet til gamle båttyper. Sjøsamisk kompetansesenter i Indre Billefjord jobber med dette og legger ut ord på www.meron.no

Kl. 1200 - 1500 Se hvordan man bygger båt. Museets båtbygger, Gunnar Eldjarn, sammen med Arne-Terje Sæther bygger ei spisse foran Museet.

Spissa eller spissbåt er en liten enkel robåt. Den er beregnet på hjemmefiske, ærender eller til å ro ut til motorbåten som ligger i bøya, og til lettbåt. Spissbåten ble `funnet opp` på 1890 tallet. Den bygges i flere ganske like varianter flere steder langs kysten. Den kalles spissbåt fordi forstevnen peker framover og ikke rett opp som på nordlandsbåten.

Årets Kulturminnedager, 8. - 16. september, inngår som en del av Det europeiske kulturarvåret 2018.

Temaet for Kulturminnedagene og Kulturarvåret er «Typisk norsk – ikke bare norsk». Søkelyset vil være på hvilke impulser som har bidratt til å gjøre kulturarven norsk. Hva er norsk og hvordan har lokalsamfunnet påvirket og blitt påvirket i møte med verden, folk og andre kulturer.

Gratis inngang.

Velkommen