Polar bokkafe: Ketil Zachariassen presenterer Min reise fra Sameland til Grønland

Samuel Balto fra Karasjok var en av to samer som deltok på Nansens skitur over Grønland i 1888. Etter ekspedisjonen oppfordret Nansen Balto til å skrive en rapport om turen. Utdrag fra denne fortellingen flettet Nansen inn i sin reiseskildring På ski over Grønland. I 1988, hundre år etter ekspedisjonen, redigerte og utga Ørnulf Vorren Baltos tekst i sin helhet.

Ketil Zachariassen presenterer boka

Ketil er førsteamanuensis i moderne historie ved UiT Norges arktiske universitet. Han har et særskilt ansvar for urfolks- og minoritetshistorie.

Polar bokkafe

Norsk Polarinstitutts bibliotek inviterer til litterært påfyll fra kalde strøk! Vi har mange skatter i vår store polarsamling – og vi vil utfordre ulike gjester til å fortelle om en utvalgt bok. Ho kan være ny eller gammel, kort eller lang, men det må handle om Arktis eller Antarktis. Presentasjonen av boka etterfølges av spørsmål og samtale.

www.facebook.com/polarbokkafe   |   www.npolar.no/bokkafe    |   Meld deg på nyhetsbrev

Når: 08.02.18 kl 20.00–23.00
Hvor: Biblioteket, Norsk Polarinstitutt