Standing Rock – amerikanske urfolks kamp for natur, rettigheter og reint vann

Velkommen til populærvitenskapelig kveld på Det juridiske fakultet, med tema amerikanske urfolks rettslige stilling. Vår professor Øyvind Ravna har vært på forskningsopphold i Midtvesten og fått oppleve situasjonen til lakotafolket på nært hold, et folk som gang på gang gjennom historien har blir fratatt sine land-og naturområder av myndighetene. I fjor ble en oljeledning lagt gjennom elva deres ved Standing Rock.

Standing Rock – amerikanske urfolks kamp for natur, rettigheter og reint vann

Torsdag 7. desember kl. 1900 – 21:00

Øyvind Ravna vil vise filmen «Slaget på Backwater Bridge» - som er basert på egne opptak fra det mest voldelige sammenstøtet mellom militarisert politi og vannbeskytter ved Standing Rock. Ravna vil også redegjøre for lakotafolket – også kjent som sioux sin situasjon på de fem reservatene som i dag er deres siste gjenværende deler av et land engang større enn Norge.

Ande Somby fra Det juridiske fakultet, UiT, vil kommentere filmen og særlig politiets voldsbruk – satt i en rettslig kontekst.

Ellen Marie Jensen, Universitetslektor, HSL, UiT, same og urfolksaktivist vokst opp i Minnesota, USA: "Standing Rock – et samlingspunkt for urfolk og naturvernere i Nord-Amerika"

Jensen vil kommentere filmen og si noe om norske og samiske immigranters ansvar for å kjempe for siouxfolkets rettigheter.

Det blir servering av litt "fingermat", vin og mineralvann. Arrangmentet er gratis, men vi ønsker påmelding på grunn av servering.

Påmelding: Meld deg på via denne linken!  innen tirsdag 5. desember!

Hjertelig velkommen!

Når: 07.12.17 kl 19.00–21.00