Boklansering av «Eirik Raudes land»

Torsdag 31. august kl. 1900 inviterer vi til boklansering på Polarmuseet av «Eirik Raudes land. I sporene etter Hallvard Devold og Helge Ingstad» v/ forfatteren Oddvar Svendsen og Orkana Forlag. Svendsen viser også filmen «My Norwegian Grandfather». Gratis inngang. Velkommen!

Nordøst-Grønland var på 1900-tallet fangstterreng for norske og danske fangstfolk, her stod en av Norges arktiske værstasjoner, og her ble Eirik Raudes Land til da Hallvard Devold heiste det norske flagget og erklærte området for norsk i 1931.

Helge Ingstad ble oppnevnt som sysselmann og ivaretok norske interesser fram til Haag-domstolen i 1933 ga Danmark råderett over hele Grønland.

75 år etter anneksjonen reiste historiker Oddvar Svendsen rundt i Nordøst-Grønland sammen med okkupanten Devolds barnebarn, filmregissøren Leiv Igor Devold.

Svendsens bok Eirik Raudes Land. I sporene etter Hallvard Devold og Helge Ingstad avdekker historiske begivenheter i et område som en gang stod i sentrum for norske, polare interesser, og den bringer ny kunnskap om Hallvard Devold, økonomen som ble polar eventyrer og nasjonal helt i 1930-årene, men som havnet i det ytterste mørke etter andre verdenskrig.

Oddvar Svendsen (f. 1959 i Harstad) er dr. art i historie fra UiT Norges arktiske universitet.

Svendsen presenterer sin bok – en fortelling om en reise i tid og rom i Eirik Raudes Land slik det bestod av fangstfolk, eventyrere og okkupanter.

Svendsen viser også filmregissør Leiv Igor Devolds film «My Norwegian Grandfather».

Gratis inngang. Velkommen!

Følg oss på Facebook for nytt om Polarmuseet her