Introduksjon til UiT Open Research Data

Gjør forskningen din transparent og reproduserbar ved å publisere dataene dine i det institusjonelle arkivet UiT Open Research Data!

Forskningsdata er en essensiell del av de fleste forskningsprosjekter. Dataene vi samler inn er av høy verdi både for oss selv og for andre forskere, nå så vel som i framtida, og de bør derfor bli nøye organisert og trygt arkivert. Videre har vitenskapelige tidsskrifter og finansiører begynt å sette krav om at data som forskninga baserer seg på, skal være håndtert på en skikkelig måte og gjort åpent tilgjengelige, om mulig.

I styremøtet 9. mars 2017 vedtok universitetsstyret ved UiT Prinsipper og retningslinjer for forvaltning av forskningsdata ved UiT, gjeldende fra 1. september samme år. Formålet med disse er å "avklare ansvar og gi veiledning om hvordan institusjonen og ansatte skal forvalte, dele og bevare forskningsdata i tråd med institusjonens administrative, finansielle og forskningsetiske retningslinjer." Les mer om styrevedtaket her.

I dette kurset får du en innføring i hva åpne forskningsdata er, hvordan du kan strukturere, dokumentere og bevare data i løpet av et forskningsprosjekt, og hvordan du kan arkivere og dele dem på UiT Open Research Data, https://opendata.uit.no/.

UiT Open Research Data er del av et globalt nettverk for åpne forskningsdata, med maler for metadata basert på internasjonale standarder. Tjenesten sørger for synlighet ved websøk og muliggjør sitering ved å tildele alle datasett en fullstendig referanse med persistent identifikator (DOI).

For mer informasjon om UiT Open Research Data, se http://site.uit.no/opendata/.

Universitetsbiblioteket holder ulike typer kurs om forskningsdata denne høsten. For en full oversikt, se her.

Når: 11.10.17 kl 13.15–15.00
Hvor: TEO-H1 1.433