Hvordan forebygge og behandle atferdsvansker?

Åpen forelesning om hvordan man kan forebygge og behandle atferdsvansker.

Illustrasjonsfoto: Colourbox

Problematisk atferd forekommer blant de fleste barn, dette uavhengig av familie, kjønn og alder. Problematisk atferd hos barn oppstår i visse perioder, i varierende grad, dette så vel som hjemme, i barnehagen og på skolen. Kunnskap om hvordan mindre problematisk atferd (f.eks. det å ikke etterkomme beskjeder, uvilje til samarbeid og negativ utagering) kan utvikle seg til mere alvorligere atferdsvansker, er viktig for å kunne forebygge, håndtere og behandle atferdsvansker på virksomme måter.

 

Vanligvis skiller vi mellom eksternalisert (utagerende) atferd og internalisert (innagerende) atferd. Dette skillet er noe utilstrekkelig, da barn som viser eksternaliserte atferdsvansker også kan ha internaliserte vansker. Denne forelesningen vil dreie seg om hvordan eksternaliserte atferdsvansker utvikler seg. Dette bl.a. forklart ut i fra og med eksempler fra relasjonsteori (tilknytning) og sosial interaksjonslæringsteori, hvordan teoriene samlet sett er relevant for å forebygge og håndtere mindre alvorlig problematisk atferd og hjelpe barn som allerede har utviklet alvorlige atferdsvansker.

 

Forelesningen passer for alle jobber med eller har barn hovedsakelig i alderen 3 – 8 år, men også eldre barn/ungdom.

Foredraget er åpent og en del av emnet Forebyggende psykisk helsearbeid rettet mot barn og unge (HEL-3505).

Foredragsholder: Stipendiat Merete Aasheim.

Foredraget er gratis.

Forelesningen er en del av emnet HEL-3505, Forebyggende psykisk helsearbeid rettet mot barn og unge.

Når: 13.11.17 kl 09.15–12.00
Hvor: MH U6 AUD4
Sted: Tromsø
Målgruppe: alle
Ansvarlig: Kjærsti Stavnes Magnussen

Påmelding
Frist: 10.11.2017
Fristen har gått ut. Beklager
Legg i kalender