UiTfrokost: Alternative fakta eller akademiske friheter? (opptak)

Er grunnleggende demokratiske verdier under press dersom kunnskap veksles inn med «alternative fakta»? - UiT-frokost i samarbeid med Scholars at risk ved UiT.

UiTfrokost 21.apr.,fjesbok - UiT Scholars at risk

Opptak fra arrangementet/streaming - UiT-pålogging

SAIH kampanje: Proud Supporters of Academic Freedom - UiT-student Mostafa Sayed

Innledere:

• Hovedinnleder Kjetil Jakobsen, professor i moderne historie, Nord universitet
  • Kommentar: Jennifer Hays, førsteamanunsis og antropolog ved UiT
  • Kommentar: Jone Trovåg, medlem i Sentralstyret i Norsk studentorganisasjon, påtroppende internasjonalt ansvarlig NSO
  • Kommentar: Pål Hansen, distriktsredaktør, NRK Troms
  • Moderator: Marcus Buck, professor, valgforsker, instituttleder Institutt for sosiologi, statsvitenskap og samfunnsplanlegging

Hør også: BBC World Service – The Inquiry: How Powerful is Facebook's Algorithm?

SAIH-kampanjen 2017 Proud Supporters of Academic Freedom
Er det virkelig så farlig å være student? Brudd på studenters rettigheter internasjonalt er utbredt – det vet vi. Gjennom Students At Risk-studentene får vi høre de virkelige historiene. Vi vet også at mange hendelser hvor studenter straffes uten grunn – som norske studenter ville beskrevet som helt absurde – ikke engang blir fanget opp. Følg med: Supporters in action

Introduksjon
26 prosent av alle stemmeberettigede amerikanere stemte for at Donald Trump skulle «Make America Great Again». Valget av Trump har skapt bekymring for utviklingen i verdens mektigste demokrati, hvor meningsutvekslingen fremstår som mer polarisert og verden som mer uforutsigbar langt utover USA sine grenser. Er grunnleggende demokratiske verdier under press om kunnskap veksles inn med «alternative fakta»? Men igjen: Hva er alternative fakta og hva kan det bety for ytringsfrihet og akademisk frihet?

Professor i moderne historie ved Nord Universitet, Kjetil Jakobsen, tar utgangspunkt i at presidenten i verdens mektigste demokrati verken «tror på» journalistikk eller forskning i sin omgang med verden. Hvis både forskere og journalister opplever «dobbel utfordring» i form av sviktende tillit og troverdighet, bidrar dette i siste instans til at ytringsfriheten er under press?

Jakobsen vil i sin innledning analysere denne dobbelte krisen og sette den inn i et historisk perspektiv. Har tar oss tilbake til demokratiets nedgangsperiode i mellomkrigstida og særlig da den tyske Weimar-republikken.

Amerikaner, førsteamanuensis og antropolog ved UiT, Jennifer Hays er invitert til å kommentere innlegget og diskutere dreiningen mot alternative fakta i USA. Hun er en av initiativtagerne til forelesningsserien Academic responses in an age of alternative facts ved UiT.

Marcus Buck, valgforsker instituttleder for samfunnsvitenskap er moderator.

Bio:
Kjetil Jakobsen er professor i moderne historie ved Nord universitet i Bodø. Han har tidligere blant annet vært Henrik Steffens-professor ved Humboldt-universitetet i Berlin, førstelektor i idéhistorie ved universitetet i Oslo, postdoktor i medie- og informasjonsvitenskap ved universitet i Bergen og har arbeidet som forsker og universitetslærer i Frankrike og på Cuba. Han er spaltist i avisa Morgenbladet.

Siste bok: «Etter Charlie Hebdo. Ytringsfrihetens krise i historisk lys». Press forlag, Oslo 2016. (Omtale i Aftenposten)

Når: 21.04.17 kl 09.00–10.30
Hvor: Aud.2 - Teorifagbygg 1