Lørdagskonsert med musikk av Karin Rehnqvist

Møt komponisten: Karin Rehnqvist. I uke 8 har de klassike musikkstudentene på Musikkonservatoriet fordypet seg i musikken til den svenske komponisten Karin Rehnqvist. Medvirkende på denne konserten er Berit Norbakken Solset, sopran, Marianne Beate Kielland, mezzosopran, Håkon Kristiansen, slagverk og studenter ved Musikkonservatoriet. Fri entré.

Plakat for konsertene i uke 8 med musikk av Karin Rehnqvist

Program:
Rädda mig ur dyn
3 Christopher Robin
Wings
Puksångar - Lockrop

KARIN REHNQVIST er en av de viktigste og mest markante komponister i vår tid. Hun har en enorm komposisjonsrikdom og skriver for et bredt musikkfelt. Musikken bruker ofte former som har fulgt mennesker gjennom tidene: ropet, bønnen og besvergelser. Hun bruker tradisjonelle former som vuggesangen, klagesangen og lovprisninger. Karin har nær tilknytning til den svenske folkemusikken, noe som også gjenspeiles i hennes komposisjoner. Hennes komposisjoner er varierte og tidvis svært krevende. For utøverne kan det noen ganger være på grensen til hva som er mulig å makte, med det resultatet at uttrykket får en ekstra dimensjon som er helt bevisst ønskelig fra komponistens side.

MØT KOMPONISTEN: KARIN REHNQVIST
I hele uke 8 skal de klassike musikkstudentene på Musikkonservatoriet fordype seg i musikken til den svenske komponisten Karin Rehnqvist. Prosjektet har kommet i stand i tett samarbeid med stipendiat Berit Norbakken Solset og gjøres i forbindelse med hennes stipendiatprosjekt. Komponisten kommer selv til å delta hele uken i form av mesterklasser, foredrag og workshops med studentene. Det hele skal lede fram til tre offentlige konserter "Ock av törnen" i Tromsø Domkirke, Lunsjkonsert på Kulturhuset og Lørdagskonsert i Musikkonservatoriets konsertsal
Konsertene vil bestå av verker av små og store format; ulike kammermusikalske besetninger og større ensembler med solist.

Alle konsertene har fri entre. Velkommen!

Når: 25.02.17 kl 14.00–15.00
Hvor: Musikkonservatoriets konsertsal