Margrete Wiede Åsland og holder seminar om temaet "Barna og seksualiteten" og "Seksuelle overgrep mot barn og unge". Kurset er et tilbud til 3.årsstudenter på barnehagelærerutdanningen og inngår i undervisningen for de som går 2.året på barnehagelærerutdanningen, men vil også være åpent for studenter fra grunnskolelærerutdanningen, samt faglærere og ansatte i barnehagene. Senter mot incest og seksuelle overgrep fra Tromsø og Statens Barnehus fra Tromsø er invitert til å komme å informere om sitt arbeid. Håper flest mulig setter av tid til disse dagene. Kunnskap om et så viktig tema vil kunne gi studenter, faglærere og ansatte i barnehagene mulighet til å bedre beskytte barn mot seksuelle overgrep." /> Margrete Wiede Åsland og holder seminar om temaet "Barna og seksualiteten" og "Seksuelle overgrep mot barn og unge". Kurset er et tilbud til 3.årsstudenter på barnehagelærerutdanningen og inngår i undervisningen for de som går 2.året på barnehagelærerutdanningen, men vil også være åpent for studenter fra grunnskolelærerutdanningen, samt faglærere og ansatte i barnehagene. Senter mot incest og seksuelle overgrep fra Tromsø og Statens Barnehus fra Tromsø er invitert til å komme å informere om sitt arbeid. Håper flest mulig setter av tid til disse dagene. Kunnskap om et så viktig tema vil kunne gi studenter, faglærere og ansatte i barnehagene mulighet til å bedre beskytte barn mot seksuelle overgrep." />

Velkommen til seminar. "Barna og seksualiteten/ Seksuelle overgrep mot barn og unge"

7, 8 og 9.februar 2017 kommer Margrete Wiede Åsland og holder seminar om temaet "Barna og seksualiteten" og "Seksuelle overgrep mot barn og unge". Kurset er et tilbud til 3.årsstudenter på barnehagelærerutdanningen og inngår i undervisningen for de som går 2.året på barnehagelærerutdanningen, men vil også være åpent for studenter fra grunnskolelærerutdanningen, samt faglærere og ansatte i barnehagene. Senter mot incest og seksuelle overgrep fra Tromsø og Statens Barnehus fra Tromsø er invitert til å komme å informere om sitt arbeid. Håper flest mulig setter av tid til disse dagene. Kunnskap om et så viktig tema vil kunne gi studenter, faglærere og ansatte i barnehagene mulighet til å bedre beskytte barn mot seksuelle overgrep.

Margrete Wiede Åsland er spesialist i sexologisk rådgivning og har gitt ut flere bøker med temaet seksuelle overgrep mot barn. Kurset vil gi kunnskap om barna og seksualiteten: Hvordan er det vanlig at barn uttrykker seksualitet. På 1980 tallet var det vanlig at barn fikk anledning til å leke for seg selv og vi fortalte dem om hvordan barn blir til.

PROGRAM 7-9.FEBRUAR

Barna og seksualiteten
Når starter seksualiteten?
Hva er det naturlig at barn leker?
Hva er det naturlig at barn får vite om kropp og seksualitet og reproduksjon, forplantning?
Hvorfor er det fint at de vet noe om dette - hva er det nødvendig at de vet?
Hvordan bli i stand til å snakke med barn om hele kroppen, og forplantningen og seksualitet?
Hvordan er ditt forhold til din seksualitet?

Seksuelle overgrep.
Hva er seksuelle overgrep?
Det utsatte og det utstøtte barnet/ungdommen/voksne
Hvem begår seksuelle overgrep, hvem er overgriperen?
Hvordan snakke med barn om seksuelle overgrep og gode og vonde hemmeligheter, berøringer og opplevelser?
Hvordan kan vi få barna til å si fra at de utsettes for seksuelle overgrep?
Om jeg er bekymret: hva gjør jeg da? Signaler barn og unge kan gi.
Senskader man kan få etter overgrep? Lyver barn om seksuelle overgrep.
Lyver voksne om seksuelle overgrep?
Noen mener at barna må møte overgriper / hvis det er en av foreldrene: Er det bra - for hvem?

Dette og enda flere tema om barna og seksualiteten. Forbered deg og still gjerne spørsmål.

Representanter fra Støttesenter mot incest og seksuelle overgrep og Statens Barnehus vil fortelle fra sitt arbeid i løpet av disse dagene.

Tilbakemeldinger om disse kursdagene er veldig gode. Meld deg på og benytt anledningen til tre nyttige og lærerike dager!

Klokkeslett er fra kl.09:00 til kl.15:00 alle dagene, Mellomveien 110 AUD F-103.

Kurset er gratis. Deltakere må selv ta med matpakke eller kjøpe lunsj i kantina.

Påmeldingsfrist 5.februar!

Starter: 07.02.17 kl 09.00