Militær etterretning som en demokratisk blindsone

Nå som den etablerte globale og regionale sikkerhetsstrukturen viser tegn til oppløsning og nye trusler dukker opp, blir det enda viktigere å stille kritiske spørsmål som bidrar til en offentligdebatt om hvordan den høyteknologiske etterretningsvirksomheten kan sikre eller true en langsiktig stabilitet og fredelig sameksistens.

Denne konferansen er et felles nordlig initiativ fra UiT – Norges arktiske universitet, Barents Press, Høgskolen i Oslo og Akershus og Formidlingskraft AS. Vi inviterer internasjonale, nasjonale, regionale og lokale politikere, russiske partnere, journalister, forskere og vertskommuner for etterretningsinstallasjoner og sikkerhetsanalytikere til å bidra til en sårt tiltrengt debatt om arven fra den kalde krigen og hvilken fremtid som er innenfor rekkevidde for dette mangfoldige, miljømessig og strategisk viktige området.

På listen med sentrale foredragsholdere er ledende norske, russiske og amerikanske spesialister på sikkerhet, etterretning og forskningsdiplomati, parlamentarikere, lokale politikere, undersøkende journalister og tidligere ansatte i Etterretningstjenesten.

Følg oss gjerne på Facebook: https://www.facebook.com/Etterretningskonferansen/

Starter: 10.10.16 kl 13.00
Slutter: 11.10.16 kl 16.00