Norge i krig i Syria: et nødvendig onde? (Internasjonalt Seminar)

Internasjonalt Seminar arrangerer seminar og debatt hver torsdag kveld kl. 20 - 22 fra og med 1. september.

Før sommeren besluttet myndighetene at norske soldater skal lære opp syriske opprørere som skal slåss mot IS i Syria. Regjeringen har også åpnet opp for muligheten for at norske kvinner og menn skal kunne slåss inne i Syria.

• Hvorfor ønsker Norge å bidra i konflikten og hva går oppdraget ut på?
  • Hva er det folkerettslige og sikkerhetspolitiske grunnlaget for deltagelsen?
  • Fred og stabilitet, eller radikalisering, flyktninger og nye konflikter; hva er konsekvensene av det norske bidraget?

Helge Lurås, Leder for Senter for internasjonal og strategisk analyse (SISA)... "Er Norge fortsatt på krigsstien for USA?"

Tormod Heier, Oberstløytnant (PhD), Forsvarets høgskole "Naivt, amatørmessig og risikabelt – blir Norge misbrukt som en «nyttig idiot» av våre partnere i Syria?"

Vi har invitert representanter fra politiske partier til debatten.

Arrangør: FN-sambandet
Gratis • Åpent for alle • Debatt

Program for Internasjonalt Seminar høsten 2016 (endringer vil forekomme)

1. september: Norge i krig i Syria. Et nødvendig onde? Arr.: FN-sambandet Nord

8. september: Marin forsøpling Arr.: Natur og Ungdom

15. september: Flyktninger Arr: Akademisk dugnad for flyktninger

22. september: (kommer) Arr.: (kommer)

29. oktober: Internasjonalt redningsarbeid i nordområdene Arr.: YATA

6. oktober: Migrasjon, helse og kjønn Arr.: International Organisation of Migration og Fredssenteret ved UiT

13. oktober: (kommer) Arr.: (kommer)

20. oktober: (kommer) Arr.: Frisk Pust Tromsø

27. oktober: (kommer) Arr.: Folkeaksjonen oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja

3. november: Menneskehandel Arr.: Studentprestene

10. november: (kommer) Arr.: Palestinakomiteen

17. november: (kommer) Arr.: Redd Barna

24. november: (kommer) Arr.: Attac
Utfyllende informasjon om hvert enkelt seminar kommer når datoene nærmer seg, men vi kan allerede nå love gode og informative møter med interessante temaer og dyktige innledere. Som alltid vil det være rom for spørsmål og debatt.

Velkommen til et nytt semester med Internasjonalt Seminar!
Når: 01.09.16 kl 20.00–22.00
Hvor: Tromsø bibliotek og byarkiv