Kompetansehevende kurs i LARC-metoder

Kurset retter seg mot jordmødre og helsesøstre med rekvireringsrett for hormonell prevensjon oppført i det norske helsepersonellregisteret. Dette er et todagers kurs som fokuserer på den praksisopplæring som skal til for å kunne administrere langtidsvirkende reversibel prevensjon (LARC) til kvinner. Fullført kurs gir rett til ny oppføring i helsepersonellregisteret Jf.Rundskriv IS-13/2015 fra Helsedirektoratet.

Jordmødres og helsesøstres rekvireringsrett omfatter fra 2016 også prevensjonsmetodene spiral og p-stav. Som en følge av dette arrangerer Helsesøster- og Jordmorutdanningen ved Universitetet i Tromsø, Norges Arktiske Universitet, kompetansehevende kurs for ferdig utdannede jordmødre og helsesøstre praktiserende i Nordland, Troms og Finnmark. Dette gir ny oppføring i helsepersonellregisteret med rekvireringsrett for spiraler og p-staver samt legemidler til bruk i praksis som er nødvendig for administrasjon. Det er en forutsetning for å delta på kurset, at rekvireringsrett for hormonell prevensjon allerede foreligger.

Kurset gis i samarbeid med Sex og Samfunn, Oslo, ved dr. Marius Johansen, som vil ha ansvar for undervisningen. Undervisningen gis både som forelesning og som praktisk trening på modeller.

Rekvireringsrett er ikke alene tilstrekkelig for å kunne administrere de nevnte prevensjonsmidlene, veiledet praksis er nødvendig for å oppfylle krav om faglig forsvarlig yrkesutøvelse. Praksiskrav er gjengitt i Rundskriv fra Helsedirektoratet. (Praksiskravene ivaretas ikke ved kurset).

Kurset er gratis. Utgifter til reise og opphold bekostes i hovedsak av den enkelte kursdeltaker. Ved manglende dekning fra arbeidsgiver kan det søkes om tilskudd fra arrangør. Søknad sendes Heidi Elvemo på e-mail.

Påmelding skjer fortløpende, og det opprettes venteliste ved fulltegning. Arrangøren forbeholder seg retten til å prioritere blant søkerne for å oppnå en geografisk og yrkesmessig spredning. Kursplass bekreftes derfor ved tilsendt e-mail.

Starter: 24.11.16 kl 00.00
Slutter: 25.11.16 kl 00.00