Hvordan kan du se at et barn utsettes for overgrep? Hvordan kan du hjelpe? Gjennom dette seminaret settes det søkelys på temaet seksuelle overgrep og vold." /> Hvordan kan du se at et barn utsettes for overgrep? Hvordan kan du hjelpe? Gjennom dette seminaret settes det søkelys på temaet seksuelle overgrep og vold." />

ÅPENT SEMINAR OM SEKSUELLE OVERGREP OG VOLD I NÆRE RELASJONER

Margrete Wiede Aasland er spesialist i sexologisk rådgivning, foredragsholder, forfatter, pedagog, veileder og terapeut. Hun jobber også i en 20 % stilling ved UiT Norges arktiske universitet. Og har i mange år undervist barnevernspedagog- og sosinomstudenter ved Institutt for barnevern og sosial arbeid. Hun har lang erfaring i arbeid med overgrepsutsatte og overgripere i alle aldre. Hun jobber med mennesker i alle aldre med hovedtema seksualitet og/eller seksuelle overgrep.

institutt for barnevern og sosialt arbeid inviterer under Forskningsdagene 2016 våre samarbeidspartnere og fagpersoner, og andre interesserte til et åpent seminar.

Margrete Wiede Aasland  belyser spørsmål som;

Hvem utsettes for seksuelle overgrep og vold og hvem utsettes de av ?

Hvor mange barn og unge utsettes for seksuelle overgrep og vold ? Hvem begår seksuelle overgrep og hvem begår vold ?

Hvordan kan barn si fra om noe de aldri har hørt noen snakke om ? Tør barn si fra når de får trusler, og/eller de opplever vold eller seksuelle overgrep og voldtekt av noen de kjenner og har tillit til – og som de vet mange har tillit til ?

Hva må du og jeg gjøre for at barna og de unge skal tørre å si fra til oss når de opplever vold og overgrep?

Hvilke signaler kan de gi, lyver de ?

Hvilke konsekvenser får det for deg om du lytter til et barn du vet/ser har det vanskelig?

Hvilke konsekvenser kan de få for barnet om du snur ryggen til ?

På hvilken måte kan vi forebygge/ hvordan kan du bli i stand til å snakke med barn om seksuelle overgrep og vold og seksualitet følelser og kropp ?

Bli med på seminar og du vil bli enda bedre i stand til å våge og bidra til å endre livet til barn som har det vondt og /eller vanskelig.

Når: 22.09.16 kl 09.00–14.00
Hvor: Kultursalen, Campus Alta