Bestill en marinbiolog og lær om havets usynlige grenser

Har du lyst til at dine elever skal lære mer om marin økologi? Kanskje du har noen forskerspirer ved din skole som har lyst til å lære mer om mikroskopiske planter og dyr i vannsøylen og deres innflytelse på verdens oksygenproduksjon?

Visste du at halvparten av alt oksygenet vi puster inn dannes gjennom primærproduksjonen til mikroskopisk små alger i havet. Som planter på land er også planteplankton i havet avhengig av næringssalter for å vokse og trives. Mengden næringssalter varierer mellom havområdene, blant annet på grunn av lagdeling av vannsøylen. Økende globale temperaturer påvirker styrken og utbredelsen av lagdelingen i havet direkte, og dermed indirekte mengden av næringssalter og primærproduksjon av planteplankton i havet.

Marinbiolog Lena Seuthe kan bestilles til videregående skoler i Tromsø. Lena har lang fartstid i arktiske farvann. I over ti år har hun forsket på ulike prosesser som påvirke veksten og skjebnen til mikroskopisk små planter og dyr i vannsøylen.

Opplegget hun tilbyr varer i to skoletimer og omfatter:

• Innføring i hva som begrenser vekst (primærproduksjon) av planteplankton i havet
  • Enkle små forsøk om prosesser som forårsaker lagdeling i havet
  • Diskusjon om hvor i verdenshavene lagdeling begrenser primærproduksjon, og hvordan økende globale temperaturer kommer til å påvirke lagdeling i havet i framtiden
  • Lesing av en vitenskapelig publikasjon

Opplegget egner seg til både bio- og geofag. Det er av fordel om elevene vet hva primærproduksjon er.

Institutt for arktisk og marin biologi ved UiT- Norges arktiske universitet tilbyr konseptet "Bestill en forsker" til skoler i Tromsø i tidsrommet 21. - 30. september.

Bestilling med informasjon om klassetrinn sendes til Tonje Engevik Eriksen så snart som mulig, senest 1. september. Førstemann til mølla gjelder.

Vi videreformidler bestilling til forskeren. Læreren og forskeren gjør deretter en avtale direkte. Forskeren vil komme til skolen og holde foredraget til avtalt tid.

Vi ser frem til å motta bestillinger fra din skole!

Starter: 21.09.16 kl 09.00
Slutter: 29.09.16 kl 15.00
Hvor: På skolen som bestiller (Tromsø)
Sted: Tromsø