Engdewu: Teoretiske utfordringer i språkdokumentasjon

Velkommen til gjesteforelesning med Dr. Anders Vaa ved
Institutt for lingvistiske og nordiske studier, UiO

Engdewu: Teoretiske utfordringer i språkdokumentasjon

Feltbasert språkdokumentasjon kan gi opphav til utfordringer av ymse art: personlig, kulturelt, praktisk – og ikke minst faglig. Denne presentasjonen vil handle om teoretiske utfordringer med hovedvekt på én morfologisk problemstilling jeg støtte på under arbeidet med det oseaniske språket engdewu (tidligere også kjent som nagu/nanggu), som endte i doktoravhandlinga mi om språket (Vaa 2013).

Verbet i engdewu har flere plasser for direksjonale, aspektuelle og adverbiale morfemer etter rota. En av disse er «change-of-state»-markøren pme, som typisk markerer overgangen fra én hendelse til en annen. Den er bundet, og har ingen ubundet variant, den tiltrekker seg trykk – og den opptrer mellom andre bundne elementer. Dette er egenskaper typisk for affikser (c.f. Haspelmath & Sims 2010: 202).

Problemet er bare det at «change-of-state»-markøren også minner om et klitikon, blant annet ettersom den er promiskuøs i valg av partner å binde seg til (Zwicky & Pullum 1983): Den forekommer bundet til demonstrative determinativer i nomenfraser og er også attestert i kombinasjon med den negative interjeksjonen.

Til både glede og fortvilelse passer ikke pme inn i noen typiske morfologiske kategorier. Jeg vil allikevel foreslå en løsning på problemet.

Ander Vaa disputerte ved UiO i 2013 med avhandlingen A grammar of Engdewu. An Oceanic language of the Solomon Islands. Avhandlingen er en beskrivelse av det utrydningstruede oseaniske språket engdewu (også kalt nagu/nanggu) i Reefs-Santa Cruz-språkgruppen. Engdewu snakkes av omtrent 200 personer på øya Nedö i Temotu-provinsen i Salomonøyene i Stillehavet. Oseaniske språk, utrydningstruede språk, norske dialekter, deskriptiv lingvistikk, instrumentell fonetikk, informasjonsstruktur er noen av Vaas forskningsfelt. For tiden arbeider han med en bok om norske dialekter som skal ut på Spartacus forlag til høsten. I den forbindelse gjester han Tromsø og Institutt for språk og kultur for å samle inn opptak av nordnorske dialekter og samiske språk.

Gjesteforelesningen finner sted i SVHUM E0103 mandag 25.4.2016 kl. 15.15

Alle er hjertelig velkomne!

Når: 25.04.16 kl 15.15–16.00
Hvor: SVHUM E0103