Hanna fra Ukraina – en pioner i nordnorsk fiskeindustri

Innvandrere har siden 2. verdenskrig bidratt til fiskeindustrien her i nord. Førsteamanuensis Bjørn-Petter Finstad, Norges fiskerihøgskole, UiT, holder foredrag om Hanna fra Ukraina – en pioner i nordnorsk fiskeindustri. Etter foredraget viser vi  dokumentarfilmen «Den frosne smeltedigel».

Hanna Anny Koljada

Før den andre verdenskrig ble fangstene fra de nordnorske torskefiskeriene i all hovedsak produsert som tørrfisk og saltfisk. Fryseteknologi var lite utbygd. Men i løpet av krigsårene foregikk det en teknologisk revolusjon i fiskeriene.

Tyske firmaer, som sto i ledtog med okkupasjonsmakten, etablerte flere store filetfryserier.  Råstoffet kom fra den norske kystflåten, mens arbeidskraften ved to av disse filetfabrikkene var tvangsutskrevet fra tyskokkuperte områder i Øst-Europa.

Ved filetfabrikken i Hammerfest jobbet det flere hundre unge kvinner, deriblant Hanna Anny, som var 17 år da hun ble ført fra industribyen Dnipropetrovsk i Ukraina til verdens nordligste by for å arbeide i den ferske frossenfiskindustrien.

Disse kvinnene var blant de første filetarbeiderne i Nord-Norge, og foredraget fokuserer på deres historie.

Etter foredraget viser vi dokumentarfilmen «Den frosne smeltedigel» (24 min.) hvor Hanna medvirker.

Filmen handler om utlendinger i nordnorsk fiskeindustri. I en landsdel preget av mye fisk og lite folk, har fiskeindustrien i Nord-Norge vært helt avhengig av å rekruttere utenlandsk arbeidskraft. Og lenge før begrepet globalisering ble vanlig, har nordnorske fiskevær hatt et svært internasjonalt preg.

Perspektivet i filmen er historisk, og viser utviklingen fra de første tvangsutskrevne filetjentene på tyske frossenfiskfabrikker i krigsårene og helt fram til vår egen tid.

Et gjennomgangstema er brytninger mellom folk, natur og kultur. I filmen får vi presentert filetarbeidernes egen versjon av møtet med nordnorske industrisamfunn – på godt og vondt.

Regissør for filmen er Ingeborg Solvang fra Tromsø. Hun har sin utdannelse fra Visuell antropologi ved Universitetet i Tromsø, og arbeider som filmskaper og antropolog.

Produsent er John Arvid Berger i JAB Film. Pål Christensen, Bjørn-Petter Finstad og Gerd Johanne Valen har vært faglige konsulenter. Initiativtaker til filmen er Museum Nord, og produksjonen er støttet av Nordnorsk Filmsenter ved Oddvar Einarson og ABM Utvikling.

Arrangementet knytter seg til utstillinga «Tause kvinner – ukjente historier» som vises på Tromsø Museum til 28. august 2016.

Velkommen!

Når: 17.04.16 kl 13.00–14.15