Deltakere vil få en unik mulighet til å bli kjent med deler av den kunstneriske samlingen, som opprinnelig tilhørte forfatteren. Denne samlingen består av tradisjonelle klesplagg med Kola samisk design, som Anastasia Mozolevskaia selv hadde laget.

Boklanseringen arrangeres  som et samarbeid mellom Senter for samiske studier og Tromsø museum, UiT Norges arktiske universitetet.

Dedikert til lys minne av kunstneren og forfatteren Anastasia Mozolevskaia som gikk bort 7 mars 2015." />

SAMISK ORNAMENTIKK: BOKLANSERING OG MOTEVISNING

Den utgaven av boken "Samisk ornamentikk" av Anastasia Mozolevskaia og Ekaterina Mechkina ble utgitt av Senter for Nordlige folk i Murmansk, Nordvest-Russland, og vil bli lansert under Samisk kulturuke 2016 i Tromsø, Norge. Boken er publisert på tre språk: kildin-samisk, russisk og engelsk.

Samisk kunstner Anastasia Mozolevskaia og hennes håndverk, samisk bygd Lovozero, Murmansk fylke, Nord-Vest Russland. Copyright: Nina Afanasyeva, Michael Riessler, Elisabeth Scheller.

Program til seminaret

Innledning:

Dikt "Samisk ornament" av dikteren Elvira Galkiva fra samisk bygd Lujavv'r.

Oversettelse til kildin-samisk Nina Afanasyeva; leser Anna Afanasyeva.

Oversettelse til nord-samisk Berit Merete Nystad Eskonsipo, korrekturlesing professor Jussi Ylikoski; leser Berit Merete Nystad Eskonsipo.

Foredrag:

- Anna Afanasyeva, Redaktør for den engelske delen av "Samisk ornamentikk", Stipendiat, Senter for samiske studier, UiT Norges arktiske universitet:

Bokpresentasjon, kort innledning om forfatterne Mozolevskaia Anastasia og Ekaterina Mechkina og deres bidrag til samiske håndlagde kunstverk.

- Elisabeth Scheller, Forsker, Institutt for kultur og språkvitenskap, UiT Norges arktiske universitet:

Introduksjon til et samarbeidsprosjekt mellom Anastasia Mozolevskaia og Elisabeth Scheller: “Revitalisering av gammelt kola-samisk håndverk – studiereiser til Etnografiske museene i Sverige - Stockholm, Göteborg, Umeå; Finland - Helsinki og Russland - St. Petersburg”.

Presentasjon av revitaliseringsarbeidet av tradisjonelle samiske klesplagg fra etnografiske samlinger av Itkonen, Hallström og Plotnikov, utført av Anastasia Mozolevskaia. Disse er kjente etnografer fra Finland, Sverige og Russland som under 1900-tallet har samlet ulike samiske håndverk.

Motevisning:

Visning og kortfattet beskrivelse av tre tradisjonelle kola-samiske klesplagg bestående av tradisjonell kvinnelig vinter- og sommerdrakt, og en moderne kvelds-kjole (datert fra slutten av 19. til begynnelsen av 21. århundre). Alle plaggene kommer fra en mer omfattende privat samling som tilhørte forfatteren.

Når: 31.01.16 kl 13.45–15.45
Hvor: Tromsø museum