Hvem får årets fyrtårnpris på 1,5 millioner kroner?

Markus Hoel Lie og Det juridiske fakultet fikk fyrtårnprisen på årsfesten i mars. Foto: Lars Åke Andersen

Markus Hoel Lie og Det juridiske fakultet fikk fyrtårnprisen på årsfesten i mars, og da var det første gang disse midlene ble delt ut. Foto: Lars Åke Andersen

Fyrtårnmidlene på 1,5 millioner kroner deles ut av rektor Anne Husebekk på årets juleavslutning. Det var i år tre søkermiljøer:

Fra HHT (Handelshøyskolen) ved fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi, (BFE): Hvordan øke kvaliteten på undervisning ved en overgang fra encampusuniversitet til flercampusuniversitet?

Fra Norges fiskerihøgskole (NFH) ved fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi (BFE): SimFish – Innovative interdisciplinary learning in fisheries and aquaculture

Fra Det Helsevitenskapelige fakultet (HF): Studenter lærer med, av og om hverandre – Innovasjon i læring av samhandlingskompetanse

– Alle prosjektsøknadene viser frem omfattende ideer om hvordan undervisning og læring i de respektive fagmiljøene kan gjøres på nye og bedre måter. I år handler søknadene om gjennomgripende bruk av «gamebased learning», om nye modeller for tverrprofesjonell læring, og om hvordan kvaliteten på undervisningen kan bli forbedret ved overgang til flercampusuniversitet, sier prorektor for utdanning og kvalitet, Wenche Jakobsen.

Et fyrtårnsprosjekt skal ha en klar innretning mot direkte forbedring av undervisning. Alle tiltak skal faglig begrunnes med referanse til den nasjonale og internasjonale utviklingsfronten innen undervisning, veiledning og digitale medier. Behovet for endring og innovasjon skal dokumenteres og begrunnes. Det skal angis konkrete tiltak og strategier for forbedring av undervisningen.

Med utgangspunkt i disse kriteriene har en ekspertkomité vurdert søknadene. Komiteen har bestått av:
- professor Yngve Nordkvelle ved Høgskolen i Lillehammer
- universitetslektor Ulf Hedestig ved Umeå universitet
- prodekan for utdanning Tine Hestbekk ved NTNU

Innstillingen fra komiteen ble enstemmig vedtatt i Strategisk utdanningsutvalg.

Første anledning til å få vite hvem som er årets vinner, er rektors juleavslutning 15. desember!

Målgruppe: Ansatte
Opprettet: 08.12.15 15:11