"Vikinger - da og nå" inviterer Tromsø Museum til foredrag kl. 1300 med førsteamanuensis  Roger Jørgensen,  som er en av forfatterne i heftet. Han viser frem et par ekte vikingsverd funnet i Nord-Norge. I tillegg har vi vikingaktiviteter for barna kl. 12.00 - 13.00." /> "Vikinger - da og nå" inviterer Tromsø Museum til foredrag kl. 1300 med førsteamanuensis  Roger Jørgensen,  som er en av forfatterne i heftet. Han viser frem et par ekte vikingsverd funnet i Nord-Norge. I tillegg har vi vikingaktiviteter for barna kl. 12.00 - 13.00." />

Vikingens sverd – bare et drapsvåpen?

Søndag 19.4. er "vikinger" temaet på Tromsø Museum. I anledning nytt Ottar "Vikinger - da og nå" inviterer Tromsø Museum til foredrag kl. 1300 med førsteamanuensis  Roger Jørgensen,  som er en av forfatterne i heftet. Han viser frem et par ekte vikingsverd funnet i Nord-Norge. I tillegg har vi vikingaktiviteter for barna kl. 12.00 - 13.00.

Sverdet var et av vikingens viktigste våpen, men det symboliserte mye mer enn kun våpenmakt.

Sverdet ble personifisert gjennom at det ble navngitt, det ble ofte tillagt magiske egenskaper og en manns skjebne var uløselig knyttet til hans sverd.

Steinsviksverdet fra Tjeldsund. Foto: Adnan Icagic

Kl. 12 - 13 Barneaktiviteter i Vikinghuset: lær å skrive med runer og spille brettspillet Hnefatafl slik vikingene gjorde.

Se også den nye vikingutstillinga i VitenSkapet i trappa.

Velkommen!

Når: 19.04.15 kl 13.00–13.45