DNSZ Såkornmidler 2015: tysk-norsk samarbeid

Det tysk-norske studiesenteret i Kiel (DNSZ) lyser med dette ut DNSZ Såkornmidler for 2015.

Lenker:
Utlysningen på norsk/tysk
Søknadsskjema norsk
Søknadsskjema tysk

Såkornmidlene er en incentivordning som skal fremme samarbeid mellom norske og tyske forskere ved DNSZ sine medlemsinstitusjoner innen alle fagdisipliner.

Formålet er å støtte under vitenskapelig utveksling og faglige aktiviteter som bidrar til å initiere nye prosjekter eller til å utvide allerede eksisterende prosjekter.

Midlene gis til fellesprosjekter som er av strukturell virkning for det framtidige samarbeid innen forskning og utdanning og som har en langsiktig, bærekraftig effekt.

Aktiviteter som støttes

Støtten gis til aktiviteter som identifiserer og starter samarbeidsprosjekter innen forskning og utdanning mellom forskningsgrupper fra minst et norsk partneruniversitet og CAU. Såkornmidler kan tildeles reiser, workshops og symposier. Det gis ikke noe støtte til lønnskostnader.

Det er ønskelig, men ikke nødvendig at det angis et langsiktig mål med prosjektet, f.eks. en søknad om ekstern finansiering.

Hvem kan søke

Forskere tilknyttet DNSZ sine medlemsinstitusjoner kan søke:

• CAU- Christian-Albrechts-Universität zu Kiel (GEOMAR kan søke, så lenge CAU deltar)
  • NHH - Norges Handelshøyskole
  • NTNU -Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
  • UiB - Universitetet i Bergen
  • UiO - Universitetet i Oslo
  • UiT - Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet

Budsjett

Det tildeles maks. NOK 50.000, tilsvarende maks ca € 6.000 per prosjekt. Tildelinger gjøres i NOK.

Søknad

• Sendes DNSZ før 04. mai 2015, tildelinger gjøres innen 31. mai 2015.
  • Prosjektene som får støtte bør som regel avsluttes i 2015. I enkelttilfeller kan fristen forlenges til februar 2016, må begrunnes.
  • Søknadene sendes til sekretær for DNSZ Hjemmestyret, Håkon Fottland.
  • Lenke til søknadsskjema oppe på siden.

Prof. Dr. Marie-Theres Federhofer
Leder, DNSZ Hjemmestyret