Kautokeino 1852 og Anders Bær – et tidsvitne

Tromsø Museum - Universitetsmuseet starter sesongens Vin&Viten kvelder i Samisk uke. Onsdag 4. februar kl. 19.00 er det duket for å få mer kunnskap om oppstanden i Kautokeino i 1852 sett fra en av de samiske deltakernes synspunkt.

Anders Bær. Foto: KHM, UiO

Den samiske oppstanden i 1852 har stort sett vært beskrevet gjennom rettsoppgjøret og geistlige kilder.

Anders Bær var en av reineierne som deltok og fikk livsvarig fengsel. Han lærte seg å skrive i fengslet og skrev ned sin betraktninger på samisk rundt hva som hadde skjedd.

Denne teksten er et unikt vitnesbyrd om bakgrunnen for oppstanden, et innblikk i samisk tankeverden og hvordan samene opplevde det norske herredømmet de var underlagt.

Anders Bær og hans samtid v/Førsteamanuensis Ivar Bjørklund, Tromsø Museum - Universitetsmuseet

Anders Bær – selvgranskning og åndelighet v/Professor II Nils Oskal, UiT Norges arktiske universitet

Joik ved Risten Anine Gaup.

Velkommen!

Når: 04.02.15 kl 19.00–20.30