Lunch-seminar i regi av Result

Mange ansatte ved Universitetet i Tromsø har etterlyst møteplasser for diskusjoner om utdanning og undervisning. Result viderefører nå en rekke med lunch-seminarer som skal fylle dette formål. Det avvikles et seminar i måneden og alle med interesse for pedagogisk utviklingsarbeid er velkomne. Fagpersoner fra ulike fakulteter inviteres til å innlede, og det vil bli samtale og meningsutveksling. Det serveres te/kaffe, ikke lenger lunch. Vi ønsker likevel påmelding før hvert seminar.

En ledende ide ved Result er å bidra til å utvikle den løpende diskursen om utdanning og undervisning ved Universitetet i Tromsø. Det er et stort, og viktig, fokus på forskning ved UiT. Vi har ikke ennå et tilsvarende fokus på utdanning og undervisningsarbeid. Lunch-seminaret er tenkt å være et bidrag til å sette større fokus også på dette.

22/4.: Svein-Erik Andreassen. Tema: Læreplaner – innhold eller kompetanseorientering?

I 2006 ble en lang rekke av innholdsorienterte læreplaner erstattet av en kompetansebasert læreplan, dvs. en læreplan som vektlegger hva en skal “kunne gjøre” i stedet for hva en skal “kunne om”. De nasjonale læreplandokumentene er imidlertid diffus i beskrivelsen av hva denne endringen innebærer. Svein Erik Andreassen, førstelektor ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk, vil innlede om egen forskning som indikerer at nasjonale krav om kompetansebaserte læreplaner ikke gjennomføres, men oversettes slik at de ender opp som kunnskapsmål i lokale læreplaner. Hvilke implikasjoner har dette?

Program for vårens seminarer her

Når: 22.04.15 kl 11.30–13.00
Hvor: TEO-H1.476