Påminnelse: Helsefaglig pedagogisk seminar,Tema: "Læringsstrategier og deres betydning for undervisning"

Hva kjennetegner studenters læringsprosess og hvilken betydning får denne kunnskapen for måten vi underviser på? På dagens seminar vil Professor Eyvind Elstad fra UiO innlede til diskusjon om studenters læring:

For å lykkes på studier i helsefag, må studentene opparbeide seg en dyp forståelse av fagstoffet i studiet de tilhører samtidig som de må kunne en mengde begreper. Det sistnevnte krever bruk av memoreringsteknikker i studiet, mens det førstnevnte krever dybdeorientering mens man leser fagbøker eller lytter til forelesere eller diskuterer med fagpersoner eller medstudenter. Dybdeorientering innebærer både en evne til å se struktur i fagstoffet og en evne til å forbinde fagstoffet som skal læres med noe en allerede har kjennskap til.

Eivind Elstad er professor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforsknings ved universitetet i Oslo. http://www.uv.uio.no/ils/personer/vit/eyvindel/index.html Elstad vil innlede til diskusjon.

Professor Sylvi Stenersen Hovdenak (HelPed) vil også være tilstede på seminaret og bidra i diskusjonen.

Ressurs:

Strategisk læring