Mange ansatte ved Universitetet i Tromsø har etterlyst møteplasser for diskusjoner om utdanning og undervisning. RESULT viderefører nå en rekke med lunch-seminarer som skal fylle dette formål. Det avvikles et seminar i måneden og alle med interesse for pedagogisk utviklingsarbeid er velkomne. Fagpersoner fra ulike fakulteter inviteres til å innlede, og det vil bli samtale og meningsutveksling. Det vil serveres en enkel lunch med te/kaffe. Av denne grunn trenger vi påmelding før hvert seminar.
En ledende ide ved RESULT er å bidra til å utvikle den løpende diskursen om utdanning og undervisning ved Universitetet i Tromsø. Det er et stort, og viktig, fokus på forskning ved UiT. Et tilsvarende fokus på utdanning og undervisningsarbeid står ennå litt tilbake å ønske. Lunch-seminaret er tenkt å være et bidrag til å sette større fokus også på dette.
På onsdag den 3. desember vil Frode Svartdal, professor i psykolgi, innlede om studentprokratinering. Tittelen på innledningen er Om prokratinering: Hva det er, hvorfor vi prokrastinerer, og negative konsekvenser. Prokrastinering - vanemessig utsettelsesatferd - har mange negative konsekvenser, bl.a. redusert velvære, økt stress og angst, dårligere oppgaverelatert prestasjon og økt sannsynlighet for psykisk/fysisk sykdom. Studenter er spesielt utsatt; 50-95% av alle studenter prokrastinerer. Foredraget drøfter nyere forskning og ser nærmere på hvordan vi kan redusere og forebygge prokrastinering.