Jobber du med anskaffelser, her får du noen tips som kan gjøre jobben enklere og besparelsene større

Prosedyrer ved større anskaffelser med en samlet verdi under 500.000 eks. mva.

Det er hjelp å få:
Hvis du skal gjennomføre anskaffelser med en samlet verdi opptil 500 000 eks. mva. så ta kontakt med  Innkjøpstjenesten ved Helsefak (anskaffelser over dette gjennomføres av innkjøp sentralt).
Det er krav til at alle planlagte anskaffelse skal meldes innkjøpstjenesten så tidlig som mulig. Skjema for innmelding av konkurranse 

 

God forhåndsplanlegging kan gi økte besparelser: 
Å gjennomføre en anskaffelse, fra man melder inn saken( til innkjøpstjenesten) til varen er levert, tar i snitt 18 uker.
Betaling av faktura skjer 30 dager etter levering.
På slutten av året øker mengden anskaffelser og det må påregnes noe lengere tid til gjennomføringen.

Tar man høyde for denne tiden kan man spare penger, og sparte midler gir, som kjent, mer til bruk på andre ting.

Her kan du se tidsperspektivet på en innkjøpsprosess  

 

Beregning av anskaffelsens verdi viser vei til valg av fremgangsmåte:
Anskaffelsen skal sees samlet med alle tilhørende kostnader for en periode på 4 år. Dette må man ta høyde for:

  • Pris på utstyr
  • Eventuelle oppgraderinger
  • Forbruksmateriell tilhørende spesifikke maskin/instrument
  • Servicekostnader

Alle anskaffelser for UiT Norges arktiske universitet er underlagt Lov og forskrift om offentlige anskaffelser. Det betyr at alle anskaffelser skal være basert på konkurranse.

Se UiTs anskaffelsespolicy samt tilhørende prosedyre ved anskaffelser av ulik størrelse: www.uit.no/innkjop

Skjema for innmelding av konkurranse

Tidsaspektet ved anskaffelsesprosessen

 

Målgruppe: Ansatte
Ansvarlig: Svendsen, Elin
Opprettet: 12.09.14 14:37
Sist oppdatert: 17.09.14 14:29