Polarmuseet og Verdensteateret inviterer til polart vin & viten onsdag 20.11 kl 21:00

Velkommen til en vakker og skremmende film som viser issmeltingen i Arktis på en måte du aldri har sett tidligere! Glasiolog Elisabeth Isaksson fra Norsk Polarinstitutt innleder.

Chasing Ice er en spektakulær film som må sees på et stort lerret. Filmen er både utrolig vakker og forferdelig skremmende på samme tid. Glasiolog Elisabeth Isaksson fra Norsk Polarinstitutt innleder.
chasingice

I 2005 ble fotograf James Balog sendt på oppdrag i Arktis for National Geographic for å dokumentere issmeltingen. Han var i utgangspunktet kritisk til graden av klimaendringer og til klimaforskningen generelt. Disse bekymringene ble imidlertid helt overkjørt av de massive og enormt raske endringene han observerte da han begynte å fotografere. Balog startet etterpå opp Extreme Ice Survey, et prosjekt for å dokumentere issmeltingen over tid.

Elisabeth Isaksson er glasiolog (isbreforsker) ved Norsk Polarinstitutt og har drevet feltbasert forskning i Antarktis og på Svalbard siden slutten av 1980-tallet. Hun jobber særlig med klimarelaterte studier fra iskjerner.

Mer om filmen  Chasing the Ice

Når: 20.11.13 kl 21.00–23.00