vår 2024
PFF-5030 Samfunnsfagsdidaktikk - 7.5 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter på PPU 8-13 og kan ikke tas som enkeltemne.

Obligatorisk forkunnskapskrav

PFF-5015 Praksis del 1- praktisk pedagogisk utdanning, PFF-5020 Eleven, læreren, læring og læringsmiljø, PFF-5021 Samfunnsfagsdidaktikk

Innhold

I emnet skal studenten videreutvikle sin fagdidaktiske kunnskap og bygge på kunnskaper studenten har tilegnet seg både i samfunnsfagsdidaktikk og disiplinfaget. Emnet vil ha et hovedfokus på følgende tema:

  • Læringsstrategi og varierte arbeidsmetoder
  • IKT i klasserommet med fokus på integrasjon av ny teknologi for å styrke medborgerskapet
  • Medborgerskapsbegrepet og demokrati
  • Subjektivitet i faget
  • Konfliktfylte tematikker i faget
  • Faget i det mangfoldige samfunnet, med særlig vekt på det samiske
  • Utforskeren (samfunnsvitenskapelige metoder)

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om:

  • Ulike læringsstrategier og arbeidsmetoder i faget
  • Medborgerskapsbegrepet og demokrati som sentrale element i faget
  • Viktigheten av å integrere IKT og ny teknologi for å styrke medborgerskapet og demokratiopplæringen
  • Bevissthet om subjektiviteten i faget
  • Konfliktfylte aspekter ved faget
  • Mangfold i klasserommet og faget
  • Samfunnsvitenskapelige metoder i undervisningen og egen praksis

Ferdigheter

Studenten kan:

  • Planlegge, gjennomføre og evaluere samfunnsfagsundervisning med utgangspunkt i ulike læringsstrategier og arbeidsmetoder
  • Være i stand til å planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning med mål om å styrke elevers forståelse for medborgerskap og demokrati
  • Benytte seg av relevant IKT-verktøy i sin planlegging og gjennomføring av undervisning for å nå faglige mål
  • Være bevisst på egen subjektivitet og subjektiviteten i faget
  • Ha et reflektert forhold til konfliktområder i faget og evne å drøfte hvordan det kan prege undervisningen
  • Planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning i et mangfoldig klasserom, og kunne drøfte fordeler og utfordringer knyttet til en slik undervisning
  • Analysere og drøfte forholdet mellom læremidlers majoritetsfremstilling kontra minoritetsfremstilling
  • Anvende ulike samfunnsvitenskapelige metoder i egen undervisning samt kunne samle inn data til egen FoU virksomhet

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, ikt-baserte undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.

Undervisningsomfanget er på om lag 30 timer

Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis, den angir læringsutbytte for praksis


Eksamen

Vurderingsform: Dato: Varighet: Karakterskala:
Hjemmeeksamen 23.05.2024 14:00 (Innlevering) 1 Uker A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Presentasjon og kommentarer på gruppeveiledning Godkjent – ikke godkjent
Oppmøte Godkjent – ikke godkjent
Oppmøte til veiledning Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 7.5
  • Emnekode: PFF-5030
  • Tidligere år og semester for dette emnet