Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
PFF-5030 Samfunnsfagsdidaktikk - 7.5 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Emnet er forbeholdt studenter på PPU 8-13 og kan ikke tas som enkeltemne.
Innhold
I emnet skal studenten videreutvikle sin fagdidaktiske kunnskap og bygge på kunnskaper studenten har tilegnet seg både i samfunnsfagsdidaktikk og disiplinfaget. Emnet vil ha et hovedfokus på følgende tema:
- Læringsstrategi og varierte arbeidsmetoder
- IKT i klasserommet med fokus på integrasjon av ny teknologi for å styrke medborgerskapet
- Medborgerskapsbegrepet og demokrati
- Subjektivitet i faget
- Konfliktfylte tematikker i faget
- Faget i det mangfoldige samfunnet, med særlig vekt på det samiske
- Utforskeren (samfunnsvitenskapelige metoder)
Obligatorisk forkunnskapskrav
PFF-5015 Praksis del 1- praktisk pedagogisk utdanning, PFF-5020 Eleven, læreren, læring og læringsmiljø, PFF-5021 Samfunnsfagsdidaktikk
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- Ulike læringsstrategier og arbeidsmetoder i faget
- Medborgerskapsbegrepet og demokrati som sentrale element i faget
- Viktigheten av å integrere IKT og ny teknologi for å styrke medborgerskapet og demokratiopplæringen
- Bevissthet om subjektiviteten i faget
- Konfliktfylte aspekter ved faget
- Mangfold i klasserommet og faget
- Samfunnsvitenskapelige metoder i undervisningen og egen praksis
Ferdigheter
Studenten kan:
- Planlegge, gjennomføre og evaluere samfunnsfagsundervisning med utgangspunkt i ulike læringsstrategier og arbeidsmetoder
- Være i stand til å planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning med mål om å styrke elevers forståelse for medborgerskap og demokrati
- Benytte seg av relevant IKT-verktøy i sin planlegging og gjennomføring av undervisning for å nå faglige mål
- Være bevisst på egen subjektivitet og subjektiviteten i faget
- Ha et reflektert forhold til konfliktområder i faget og evne å drøfte hvordan det kan prege undervisningen
- Planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning i et mangfoldig klasserom, og kunne drøfte fordeler og utfordringer knyttet til en slik undervisning
- Analysere og drøfte forholdet mellom læremidlers majoritetsfremstilling kontra minoritetsfremstilling
- Anvende ulike samfunnsvitenskapelige metoder i egen undervisning samt kunne samle inn data til egen FoU virksomhet
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
Undervisningsformer og arbeidsformer omfatter forelesninger, seminarer, presentasjoner, arbeid i grupper, ikt-baserte undervisningsformer og praktiske øvelser. Gjennom de ulike aktivitetene får studentene erfaring med varierte arbeidsmetoder, læremidler og uttrykks- og vurderingsformer.
Undervisningsomfanget er på om lag 30 timer
Det foreligger en egen emnebeskrivelse for praksis, den angir læringsutbytte for praksis