vår 2024
LER-3150 Masteremne i engelsk didaktikk: Lesere og narrativer: fra klassikere til populærkultur - 15 stp

Emnetype

Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn og 5.-10. trinn og i master i fagdidaktikk. Emnet kan ikke tas som enkeltemne. Emnet kan tas som videreutdanning av lærere.

Forkunnskapskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 1.-7. og 5.-10. trinn, eller jf. opptakskrav for master i fagdidaktikk.


Opptakskrav

For studenter som tar emnet som videreutdanning er forkunnskapskravet fullført lærerutdanning med minimum 60 studiepoeng i engelsk.

Innhold

Masteremnet videreutvikler studentens evne til å fortolke, vurdere og bruke tekst i undervisning. Det gir studenten dypere kunnskaper om teori og forskning knyttet til tekst og lesing og danner et grunnlag for å formulere en masteroppgave innenfor disse feltene. Emnet tar utgangspunkt i et utvidet tekstbegrep og inkluderer et bredt utvalg tekster og teksttyper av ulike format fra utvalgte epoker og kontekster. Både kanoniske skjønnlitterære verk, tegneserieromaner og moderne dataspillnarrativer knyttes opp til ulike teorier om lesing og tekstforståelse, og til utvikling av kritisk tekstkompetanse (literacy). Til sammen gir dette grunnlag for diskusjoner om hva som kan og bør være engelskfagets rolle i spenningsfeltet mellom tradisjon og samtidens tekster.

Veiledet akademisk skriving på engelsk er et sentralt element i dette emnet.


Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har:

  • kunnskap om sentrale teorier om lesing og forståelse av tekster
  • gode kunnskaper om utvalgte litteraturhistoriske og kulturhistoriske perioder
  • forståelse av teksters rolle i undervisning i språkfag sett fra ulike fagdidaktiske perspektiv
  • forståelse av teksters rolle i undervisning i språkfag i henhold til gjeldende og tidligere læreplaner

Ferdigheter

Studenten kan:

  • bruke nyanserte og bevisste kriterier for valg av tekst i forskjellige pedagogiske sammenhenger i engelskundervisning
  • analysere litterære og andre tekster ut fra ulike teoretiske perspektiver
  • forberede, planlegge og tilrettelegge for lesing av, diskusjon og skriving om ulike tekster tilpasset pedagogisk kontekst og tekstenes egenart
  • skrive og redigere avanserte akademiske tekster på engelsk
  • beherske skriftlig engelsk på et høyt nivå tilpasset ulike kontekster

Kompetanse

Studenten kan:

  • begrunne ulike tilnærminger til tekstbasert undervisning i engelsk ut fra litteraturteoretiske og fagdidaktiske posisjoner
  • bruke et vidt spekter av tekster for å oppnå konkrete læringsmål i engelskfaget

Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråket er engelsk.

Undervisning

Studentene vil møte et variert utvalg av undervisnings- og læringsformer, i tillegg til forelesninger og seminarer. Gjennom studiet legges det opp til at både faglig kunnskap, språkferdigheter og fagdidaktisk kompetanse utvikles gjennom utprøving i praksis.

Kvalitetssikring

Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.

Praksis

For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.


Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Dato: Karakterskala:
Mappevurdering 31.05.2024 14:00 (Innlevering) A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Tilstedeværelse Godkjent – ikke godkjent
Oppgitt emne Godkjent – ikke godkjent
Selvvalgt emne Godkjent – ikke godkjent
Faglig utvikling Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

  • 70 % deltakelse på undervisning
  • To skriftlige oppgaver på ca. 1500 ord hver (unntatt referanser) basert på oppgitt emne innen tekstanalyse, litteraturteori, narrativ teori og/eller tekstdidaktikk. Det gis veiledning underveis.
  • En skriftlig oppgave på ca. 1500 ord (unntatt referanser) basert på en selvvalgt problemstilling knyttet til tekstdidaktikk. Det gis veiledning underveis.

For studenter på master i grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn og 5.-10. trinn gjelder også følgende arbeidskrav:

  • Med utgangspunkt i praksismappen og vurderingsrapportene skal det utarbeides en sammenhengende tekst (1000-1500 ord) hvor man anvender faglitteratur for å reflektere over ens faglige utvikling som lærer i masterfaget

Mer info om mappevurdering

En mappe med to av de tidligere innleverte arbeidskravene, i bearbeidet versjon. Totalt 3000 ord, unntatt referanser. Mappetekstene velges ut av studenten.

Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: LER-3150
  • Tidligere år og semester for dette emnet