Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2024

LER-3150 Masteremne i engelsk didaktikk: Lesere og narrativer: fra klassikere til populærkultur - 15 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn og 5.-10. trinn og i master i fagdidaktikk. Emnet kan ikke tas som enkeltemne. Emnet kan tas som videreutdanning av lærere.

Forkunnskapskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 1.-7. og 5.-10. trinn, eller jf. opptakskrav for master i fagdidaktikk.


Innhold

Masteremnet videreutvikler studentens evne til å fortolke, vurdere og bruke tekst i undervisning. Det gir studenten dypere kunnskaper om teori og forskning knyttet til tekst og lesing og danner et grunnlag for å formulere en masteroppgave innenfor disse feltene. Emnet tar utgangspunkt i et utvidet tekstbegrep og inkluderer et bredt utvalg tekster og teksttyper av ulike format fra utvalgte epoker og kontekster. Både kanoniske skjønnlitterære verk, tegneserieromaner og moderne dataspillnarrativer knyttes opp til ulike teorier om lesing og tekstforståelse, og til utvikling av kritisk tekstkompetanse (literacy). Til sammen gir dette grunnlag for diskusjoner om hva som kan og bør være engelskfagets rolle i spenningsfeltet mellom tradisjon og samtidens tekster.

Veiledet akademisk skriving på engelsk er et sentralt element i dette emnet.


Opptakskrav

For studenter som tar emnet som videreutdanning er forkunnskapskravet fullført lærerutdanning med minimum 60 studiepoeng i engelsk.

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har:

Ferdigheter

Studenten kan:

Kompetanse

Studenten kan:


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråket er engelsk.

Undervisning

Studentene vil møte et variert utvalg av undervisnings- og læringsformer, i tillegg til forelesninger og seminarer. Gjennom studiet legges det opp til at både faglig kunnskap, språkferdigheter og fagdidaktisk kompetanse utvikles gjennom utprøving i praksis.

Kvalitetssikring

Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.

Praksis

For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.