vår 2024
LER-2314 Naturfag 5-10 Vår - 10 stp

Emnetype

Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.

Forkunnskapskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn.


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

LER-2304 Naturfag 5-10 Vår 10 stp

Innhold

Emnet består av disiplinene naturfagdidaktikk, kjemi og biologi. Et nordområdeperspektiv er integrert i de tema der det er naturlig, og bærekraftig utvikling går igjen i de fleste tema. En praktisk tilnærming til fagstoffet vektlegges gjennom utforskende arbeidsmåter, observasjoner, undersøkelser og forsøk, både på laboratoriet og ute i felt. Emnet tar for seg temaer som er spesielt rettet mot undervisning på ungdomstrinn.

Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten har:

  • kunnskap om bærekraftig utvikling med vekt på energikilder, drivhuseffekten og klimaendringer i et nordområdeperspektiv
  • kunnskap om arktisk klima, miljø og tilpasninger hos planter og dyr
  • kunnskap om cellebiologi, genetikk og evolusjon
  • grunnleggende kunnskap i organisk kjemi
  • gode kunnskaper om utforskende arbeidsmåter i naturfagundervisningen

Ferdigheter

Studenten kan:

  • veilede elevene i å utføre målinger, anvende relevant utstyr og gjennomføre undervisningsaktiviteter med nødvendige sikkerhetstiltak
  • gjennomføre og reflektere over utforskende arbeidsmåter
  • bruke moderne teknologi og digitale ressurser i sin naturfagundervisning

Kompetanse

Studenten skal:

  • ha helhetlig kompetanse om bærekraftig utvikling og hvordan naturvitenskap og teknologi påvirker samfunn og miljø
  • kunne reflektere over planverk og moderne undervisningsressurser
  • kunne drøfte relevante fagetiske problemstillinger i et regionalt og flerkulturelt perspektiv
  • kunne drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer

Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråket er norsk.

Undervisning

Studentene vil arbeide med teori og med praktiske oppgaver som observasjon i felt, datainnsamling, undersøkelser og eksperimenter på laboratoriet. Digitale verktøy og undervisningsressurser vil ha en viktig plass i emnet.

Kvalitetssikring

Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.

Praksis

For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.


Timeplan

Eksamen

Vurderingsform: Varighet: Karakterskala:
Muntlig eksamen 45 Minutter A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Tilstedeværelse Godkjent – ikke godkjent
Forsøk/praktisk arbeid Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

  • 2 godkjente arbeider i tilknytning til forsøk eller praktisk arbeid
  • 70 % deltakelse på undervisning

Mer info om vurderingsform muntlig eksamen

Kandidaten kan bli prøvd i alle disipliner i emnet (kjemi, biologi og didaktikk) og må få ståkarakter i samtlige disipliner som prøves for å bestå eksamen.

Kontinuasjonseksamen

Ved karakter F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
  • Om emnet
  • Studiested: Alta |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: LER-2314
  • Tidligere år og semester for dette emnet