Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2024
LER-2314 Naturfag 5-10 Vår - 10 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Emnet er et fagvalg i grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn. Emnet kan ikke tas som enkeltemne.
Forkunnskapskrav
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn.
Studiepoengreduksjon
LER-2304 Naturfag 5-10 Vår 10 stp
Innhold
Emnet består av disiplinene naturfagdidaktikk, kjemi og biologi. Et nordområdeperspektiv er integrert i de tema der det er naturlig, og bærekraftig utvikling går igjen i de fleste tema. En praktisk tilnærming til fagstoffet vektlegges gjennom utforskende arbeidsmåter, observasjoner, undersøkelser og forsøk, både på laboratoriet og ute i felt. Emnet tar for seg temaer som er spesielt rettet mot undervisning på ungdomstrinn.
Hva lærer du
Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten har:
- kunnskap om bærekraftig utvikling med vekt på energikilder, drivhuseffekten og klimaendringer i et nordområdeperspektiv
- kunnskap om arktisk klima, miljø og tilpasninger hos planter og dyr
- kunnskap om cellebiologi, genetikk og evolusjon
- grunnleggende kunnskap i organisk kjemi
- gode kunnskaper om utforskende arbeidsmåter i naturfagundervisningen
Ferdigheter
Studenten kan:
- veilede elevene i å utføre målinger, anvende relevant utstyr og gjennomføre undervisningsaktiviteter med nødvendige sikkerhetstiltak
- gjennomføre og reflektere over utforskende arbeidsmåter
- bruke moderne teknologi og digitale ressurser i sin naturfagundervisning
Kompetanse
Studenten skal:
- ha helhetlig kompetanse om bærekraftig utvikling og hvordan naturvitenskap og teknologi påvirker samfunn og miljø
- kunne reflektere over planverk og moderne undervisningsressurser
- kunne drøfte relevante fagetiske problemstillinger i et regionalt og flerkulturelt perspektiv
- kunne drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisnings- og eksamensspråket er norsk.
Undervisning
Studentene vil arbeide med teori og med praktiske oppgaver som observasjon i felt, datainnsamling, undersøkelser og eksperimenter på laboratoriet. Digitale verktøy og undervisningsressurser vil ha en viktig plass i emnet.
Kvalitetssikring
Emnet evalueres i henhold til instituttets retningslinjer.
Praksis
For nærmere informasjon om praksis, se egen praksisplan.