vår
2024
ERG-2130 Eldres helse, deltakelse og hverdagsliv. Praksisstudier 2 - 25 stp
Innhold
Emnet har to deler. Første del omhandler eldres helse, deltakelse og hverdagsliv. Denne delen innledes med at studentene får en innføring i hva normal aldringsprosess kan innebære for fysisk, psykisk og sosial helse, samt hvordan deltakelse opprettholdes og endres i eldre år. Videre rettes fokus på konsekvenser for hverdagsliv når skader eller sykdommer som er vanlig hos eldre oppstår. Eldres egenvurdering av livskvalitet og hvordan dette medvirker til mestring av hverdagslivet står sentralt. Betydningsfullt er kompetanse om helsefremmende strategier som inkluderer meningsfull aktivitet og hverdagsmestring.
Studentene skal tilegne seg kunnskap om verdien av, men også om mulige utfordringer ved velferdsteknologi. Studentene skal opparbeide en forståelse av hvilke rettigheter, lover og offentlige dokumenter som styrer og kontrollerer helse- og velferdstjenesten for eldre, med spesiell vekt på utøvelse av ergoterapi. Palliative tiltak som kan fremme deltakelse i meningsfull aktivitet og lette familiens hverdagsliv drøftes. Studentene øver på å se sammenhengen i arbeidsprosessen. De skal videre prøve ut og etiske reflektere over utviklingen av egen terapeutiske kompetanse. Dette skal gjøres gjennom teoribruk på et høyere nivå enn tidligere emner, og med vekt på klinisk resonnering.
Den andre delen av emnet er praksisstudier 2 (P2). Her inngår en lengre praksisperiode hvor studentene øver på klinisk resonnering og utøvelse av ergoterapeutisk arbeidsprosess. Studentene vil her få erfaring med ergoterapi til ulike aldersgrupper.
I praksis skal studenten samarbeide med ergoterapeut og andre profesjoner. I praksis jobber studentene videre med tilbakemeldinger fra praksis første år (P1) i utforming av personlige kompetansemål, og også med relevant læringsutbytte for dette emnet. Etter endt praksis utarbeider studentene en skriftlig presentasjonsmappe som følger studenten til praksis tredje studieår (P3). Nærmere beskrivelse finnes i protokoll for praksis.
Praksis er obligatorisk undervisning med krav om min. 90% tilstedeværelse. Praksis i emnet er 8 uker med veiledning av autorisert ergoterapeut. Praksis gjennomføres med ulike brukergrupper primært i kommune- og institusjonshelsetjeneste, og evt. også andre aktuelle praksisarenaer. Praksis er i hele i Nord-Norge og studentene må påregne utreise. Det er også muligheter for utveksling i Norden. Utdanningen fordeler tilgjengelige praksisplasser til studentene ut fra nærmere angitte kriterier og prosedyrer.
Forventet arbeidsmengde i praksis er min. 40 timer studieuke. Studenten følger praksisveileder i ordinær arbeidstid på praksisstedet. De øvrige timene er studietid. Studietid innenfor praksisstedets normale arbeidstid avtales med praksisveileder. Praksis kan også medføre turnusarbeid.
Praksis vurderes til bestått/ikke bestått. Ikke bestått praksis medfører endret studieprogresjon.
Studentene plikter å sette seg inn i følgende retningslinjer:
- Protokoll for praksis med retningslinjer for gjennomføring av praksisundervisning.
- Forskrift om nasjonal retningslinje for ergoterapeututdanning for definisjon av praksis i ergoterapeututdanning.
- Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning om vurdering av student.
Forskrift om studier og eksamener ved UiT - Norges arktiske universitet om antall forsøk og ikke bestått praksis.
Hva lærer du
Kunnskaper
Kandidaten
- Forklarer hvordan normale aldringsprosesser påvirker personens helse, identitet og aktivitetsutførelse- og deltakelse i hverdagsaktiviteter.
- Forklarer (eldre) menneskers rettigheter og status i samfunnet, og hvordan dette påvirker deres hverdagsliv:
- Forklarer hvorfor og hvordan man som ergoterapeut kan arbeide for å fremme autonomi og aktivitetsmuligheter.
- Forklare hvordan forventinger og føringer fra kultur og lovverk kan påvirke aktivitetsdeltakelse.
- Forklarer hvordan alderisme kan påvirke livskvalitet og deltagelse i aktivitet.
- Forklarer forebygging av skader og sykdom ut fra et ergoterapeutisk perspektiv
- Kan vurdere faktorer om sammenhengen mellom menneske, aktivitet og omgivelser (MAO) som er avgjørende for aktivitetsutførelse- og deltakelse.
- Forklarer hvordan aktiv aldring og mestring fremmes gjennom anvendelse av meningsfull aktivitet.
- Har kunnskap om hvordan helsefremmende bomiljø bidrar til hverdagsmestring
- Forklarer hvordan aktivitetsdeltakelse kan påvirkes av vanlige sykdommer og skadetilstander hos eldre:
- Nevrologiske og progredierende sykdommer- og skadetilstander
- Psykisk lidelser og forvirringstilstander
- Multimorbiditet og et sammensatt sykdomsbilde
- Ortopediske tilstander
- Sansemessige utfordringer
- Kan forklare rehabilitering med eldre. Særlig vektlagt er:
- Ergoterapeutens rolle og tilnærming
- Andre relevante profesjoners rolle
- Kunnskapsgrunnlaget i rehabilitering
- Organisering av rehabilitering som tjeneste
- Har kunnskap om ergoterapeuters tilnærming innen palliativt arbeid for eldre med vekt på:
- Betydningen av deltakelse i meningsfulle aktiviteter ved sykdom
- Bomiljøets betydning for aktivitetsdeltagelse og økt livskvalitet
- Kan redegjøre for hvordan teknologi og tekniske hjelpemidler kan fremme og hemme eldre og andre brukergruppers aktivitetsutførelse- og deltakelse:
- Forstår tekniske hjelpemidlers formål og påvirkning.
- Kan argumentere for betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid med relevante profesjoner i ergoterapeutisk arbeid med alle aldersgrupper.
- Kan gjøre rede for hvordan aktivitetsanalyse og virksomhetsanalyse brukes gjennomgående i en ergoterapeutisk arbeidsprosess (felles nasjonalt læringsutbytte for ergoterapi).
- Kan forklare hvordan kunnskapsbasert praksis legges til grunn for ergoterapeutiske intervensjoner.
- Kjenne til relevante praksismodeller som OTIPM og prøve ut disse i klinisk resonnering i ergoterapi
- Skal foreslå og se betydningen av bærekraftige løsninger i samarbeid med personer som mottar ergoterapi.
Ferdigheter
Kandidaten
- Gjennomfører med veiledning en systematisk, målrettet og kunnskapsbasert ergoterapeutisk arbeidsprosess. Det inkluderer:
- Systematisk søk og kritisk vurdering av tilgjengelig og oppdatert kunnskap relevant for ergoterapi.
- Benytte aktivitetsbaserte kartleggingsmetoder/ -verktøy.
- Utforme mål og plan for tiltak på bakgrunn av personens engasjement, ønsker og behov, samt aktivitets- og funksjonsvurdering.
- Igangsette relevant intervensjon på bakgrunn av systematisk aktivitetsanalyse og annen kartlegging og vurdering (fra felles nasjonal læringsutbytte for ergoterapi).
- Anvende meningsfulle og relevante aktivitetsbaserte metoder for utvikling, vedlikehold, behandling og/eller rehabilitering av eldre og andre tjenestemottakere.
- Systematisk evaluere ergoterapeutiske intervensjoner.
- Anvender og formidler systematisk aktivitetsanalyse- og virksomhetsanalyse gjennom en ergoterapeutisk arbeidsprosess (felles nasjonalt læringsutbytte i ergoterapi).
- Identifiserer, reflekterer over og anvender terapeutisk og etisk kompetanse i møte med eldre og andre brukergrupper som er i lærings-, mestrings- og endringsprosesser, samt deres pårørende.
- Vurderer og foreslår tiltak for tilpasning av de fysiske omgivelsenes i utforming av bo- og nærmiljø.
- Deltar i og eventuelt initiere tverrprofesjonell samhandling.
- Anvender kunnskap om kulturell bakgrunn i ergoterapeutisk arbeid personer med samisk eller annen minoritetsbakgrunn.
Generell kompetanse
Kandidaten
- Forplikter seg til å ta ansvar for egen og medstudenters læring gjennom å;
- Aktivt bidra til innhenting, deling og utforskning av kunnskap i gruppearbeid og annen studentaktiv læring
- Følge opp og ta initiativ til samarbeid og avtaler med medstudenter, undervisningspersonell og samarbeidspartnere i praksis
- Dokumentere og formidle ergoterapi gjennom rapport- og journalskriving i samarbeid og kommunikasjon med samarbeidspartnere og praksisveileder.
- Har kunnskap om, og holder seg oppdatert på relevant lovverk og faglige veiledere som påvirker ergoterapeutisk profesjonsutøvelse i ulike tjenestetilbud:
- Helseprofesjoners plikter og yrkesetiske ansvar.
Nasjonale retningslinjer og veiledere for ulike brukergrupper.
Undervisnings- og eksamensspråk
Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes. Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. Forskrift om studier og eksamener § 20.Undervisning
Emnet gjennomføres i vårsemesteret andre studieår. Forventet arbeidsmengde er 40 timer studieuke med en tredeling mellom timeplanfestet undervisning, gruppearbeid og selvstudier. Omfanget av undervisning i praksis - se avsnitt om praksis.
All undervisning er rettet mot å nå forventet læringsutbytte og gir mulighet for varierte undervisningsformer og studentaktive læringsformer.
- Forelesninger introduserer og gir oversikt over sentrale tema i emnet.
- Ferdighetstreninger gir øving i ergoterapeutiske ferdigheter relevant for arbeid med eldre og andre brukergrupper. Arbeidskravene i emnet knyttes til ferdighetstrening.
- I seminarer og arbeidskrav gjennomføres også studentundervisning og hverandrevurdering.
Basisgruppearbeid er en kjerneaktivitet for utvikling av kunnskap og arbeid med å nå læringsutbyttebeskrivelsene i emnet.
Timeplan
Eksamen
Vurderingsform: | Dato: | Karakterskala: |
---|---|---|
Mappevurdering | 06.06.2024 14:00 (Innlevering) | A–E, stryk F |
Obligatoriske arbeidskrav:Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen: |
||
Studentundervisning | Godkjent – ikke godkjent | |
Deltakelse undervisning | Godkjent – ikke godkjent | |
Praksis | Godkjent – ikke godkjent |
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 25
- Emnekode: ERG-2130
- Ansvarlig enhet
- Institutt for helse- og omsorgsfag
- Tidligere år og semester for dette emnet