Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2024

ERG-2130 Eldres helse, deltakelse og hverdagsliv. Praksisstudier 2 - 25 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for helse- og omsorgsfag

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter med studierett ved ERGOTER Bachelorutdanningen i ergoterapi ved UiT Norges arktiske universitet og kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Emnet har to deler. Første del omhandler eldres helse, deltakelse og hverdagsliv. Denne delen innledes med at studentene får en innføring i hva normal aldringsprosess kan innebære for fysisk, psykisk og sosial helse, samt hvordan deltakelse opprettholdes og endres i eldre år. Videre rettes fokus på konsekvenser for hverdagsliv når skader eller sykdommer som er vanlig hos eldre oppstår. Eldres egenvurdering av livskvalitet og hvordan dette medvirker til mestring av hverdagslivet står sentralt. Betydningsfullt er kompetanse om helsefremmende strategier som inkluderer meningsfull aktivitet og hverdagsmestring.

Studentene skal tilegne seg kunnskap om verdien av, men også om mulige utfordringer ved velferdsteknologi. Studentene skal opparbeide en forståelse av hvilke rettigheter, lover og offentlige dokumenter som styrer og kontrollerer helse- og velferdstjenesten for eldre, med spesiell vekt på utøvelse av ergoterapi. Palliative tiltak som kan fremme deltakelse i meningsfull aktivitet og lette familiens hverdagsliv drøftes. Studentene øver på å se sammenhengen i arbeidsprosessen. De skal videre prøve ut og etiske reflektere over utviklingen av egen terapeutiske kompetanse. Dette skal gjøres gjennom teoribruk på et høyere nivå enn tidligere emner, og med vekt på klinisk resonnering.

Den andre delen av emnet er praksisstudier 2 (P2). Her inngår en lengre praksisperiode hvor studentene øver på klinisk resonnering og utøvelse av ergoterapeutisk arbeidsprosess. Studentene vil her få erfaring med ergoterapi til ulike aldersgrupper.

I praksis skal studenten samarbeide med ergoterapeut og andre profesjoner. I praksis jobber studentene videre med tilbakemeldinger fra praksis første år (P1) i utforming av personlige kompetansemål, og også med relevant læringsutbytte for dette emnet. Etter endt praksis utarbeider studentene en skriftlig presentasjonsmappe som følger studenten til praksis tredje studieår (P3). Nærmere beskrivelse finnes i protokoll for praksis.

Praksis er obligatorisk undervisning med krav om min. 90% tilstedeværelse. Praksis i emnet er 8 uker med veiledning av autorisert ergoterapeut. Praksis gjennomføres med ulike brukergrupper primært i kommune- og institusjonshelsetjeneste, og evt. også andre aktuelle praksisarenaer. Praksis er i hele i Nord-Norge og studentene må påregne utreise. Det er også muligheter for utveksling i Norden. Utdanningen fordeler tilgjengelige praksisplasser til studentene ut fra nærmere angitte kriterier og prosedyrer.

Forventet arbeidsmengde i praksis er min. 40 timer studieuke. Studenten følger praksisveileder i ordinær arbeidstid på praksisstedet. De øvrige timene er studietid. Studietid innenfor praksisstedets normale arbeidstid avtales med praksisveileder. Praksis kan også medføre turnusarbeid.

Praksis vurderes til bestått/ikke bestått. Ikke bestått praksis medfører endret studieprogresjon.

Studentene plikter å sette seg inn i følgende retningslinjer:

Forskrift om studier og eksamener ved UiT - Norges arktiske universitet om antall forsøk og ikke bestått praksis.


Hva lærer du

Kunnskaper

Kandidaten

Ferdigheter

Kandidaten

Generell kompetanse

Kandidaten

Nasjonale retningslinjer og veiledere for ulike brukergrupper.


Undervisnings- og eksamensspråk

Det blir i hovedsak undervist på norsk. Samisk språk kan benyttes der alle forstår samisk. Andre skandinaviske språk og engelsk kan benyttes. Eksamensspråket er norsk. Studenter kan søke om å få oppgavesett og/eller besvare eksamen på et annet språk enn det som er fastsatt i emnebeskrivelsen jf. Forskrift om studier og eksamener § 20.

Undervisning

Emnet gjennomføres i vårsemesteret andre studieår. Forventet arbeidsmengde er 40 timer studieuke med en tredeling mellom timeplanfestet undervisning, gruppearbeid og selvstudier. Omfanget av undervisning i praksis - se avsnitt om praksis.

All undervisning er rettet mot å nå forventet læringsutbytte og gir mulighet for varierte undervisningsformer og studentaktive læringsformer.

Basisgruppearbeid er en kjerneaktivitet for utvikling av kunnskap og arbeid med å nå læringsutbyttebeskrivelsene i emnet.