høst 2023
PED-3102 Kartlegging og testforståelse - 10 stp

Emnetype

Emnet tilbys på master i spesialpedagogikk. Emnet kan tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Emnet tilbys på master i spesialpedagogikk. Emnet kan tas som enkeltemne, da med søknadskode 9371 - enkeltemner på masternivå.

Innhold

Emnet gir en oversikt over og kunnskap om ulike kartleggingsmetoder for å få bedre innsikt i barn og unges utviklingsnivå, læreforutsetninger og læringsmiljø. En tidlig kartlegging gir mulighet for tidlig identifisering av barn i risikosonen og mulighet til å igangsette adekvate tiltak i miljøet. I emnet får du innsikt i oppbygging av- og ulike sider ved bruk av kartleggingsmetoder. Hvordan man tolker resultater, formilder- og bruker disse i det spesialpedagogiske arbeidet vil også vektlegges.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat: 

Kunnskapsmål: 

Studenten har: 

  • Kunnskap om det teoretiske grunnlaget for ulike kartleggingsmetoder samt testteori. 
  • Kunnskap om ulike pedagogiske kartleggingsmetoder som observasjon, samtale/intervju, logg, notater og standardiserte tester. 
  • Kunnskap om tolking av ulike kartleggingsresultater/testprofiler og hvordan disse kan brukes i å utarbeide tiltak for barn og unge. 
  • Kunnskap om innhold, oppbygging og bruk av standardiserte tester. 
  • Kunnskap om dynamisk bruk av tester for å finne og utnytte barns utviklingspotensial.  

Ferdighetsmål: 

Studenten kan 

  • Analysere og etisk vurdere ulike kartleggingsverktøy- og metoder. 
  • Tolke utvalgte testresultater som grunnlag for spesialpedagogisk tilpasning og i utvikling av tiltak som gir mestringsopplevelse og bygger på barnets styrker. 
  • Supplere individuelle utredninger med kartlegging av læringsmiljø og fysiske omgivelser.  
  • Planlegge og gjennomføre et utredningsarbeid ut fra en gjennomført kartlegging. 
  • Diskutere og vurdere ulike forebyggingsstrategier ut fra kartlegging.  

Generell kompetanse: 

  • Kunne kritisk vurdere bruk av kartleggingsmetoder i spesialpedagogisk utredningsarbeid. 
  • Kunne kartlegge og vurdere faktorer på individ- og systemnivå som kan innvirke på barns utvikling, læring og inkludering.    
  • Kunne reflektere over det faglige grunnlaget samt utfordringer i bruk av kartlegging og testing i spesialpedagogisk arbeid. 
  • Kunne diskutere og reflektere over den faglige og etiske siden ved formidling av kartleggingsresultater til foreldre, barn og barnehage/skole. 

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Undervisningen er samlingsbasert og digital.  Undervisning er fordelt på forelesninger, studentframlegg, gruppearbeid og diskusjoner.

Eksamen

Vurderingsform: Dato: Varighet: Karakterskala:
Muntlig eksamen 13.11.2023–17.11.2023 1 Timer A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Oppmøte Godkjent – ikke godkjent
Planlegge og gjennomføre utredningsarbeid Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

Obligatoriske arbeidskrav 

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen: 

  • Obligatorisk oppmøte (80 %) Godkjent/ikke godkjent Ved framlagt legeerklæring kan fravær på én dag godkjennes, mot at studenten leverer en kompensasjonsoppgave med omfang på 1000-1200 ord (ca tre sider). Oppgavetekst gis av faglærer. 
  • Planlegge og gjennomføre et utredningsarbeid ut fra en gjennomført kartlegging med omfang på 1200-1500 ord. Godkjent/ikke godkjent 

Mer info om vurderingsform muntlig eksamen

Muntlig eksamen med forberedelsestid - tolking av testresultater og forslag til tiltak.

Kontinuasjonseksamen

Det arrangeres kontinuasjonseksamen for studenter som ikke har bestått siste ordinære eksamen i dette emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Alta | Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: PED-3102
  • Tidligere år og semester for dette emnet