Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2023
PED-3102 Kartlegging og testforståelse - 10 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Emnetype
Emnet tilbys på master i spesialpedagogikk. Emnet kan tas som enkeltemne.
Innhold
Emnet gir en oversikt over og kunnskap om ulike kartleggingsmetoder for å få bedre innsikt i barn og unges utviklingsnivå, læreforutsetninger og læringsmiljø. En tidlig kartlegging gir mulighet for tidlig identifisering av barn i risikosonen og mulighet til å igangsette adekvate tiltak i miljøet. I emnet får du innsikt i oppbygging av- og ulike sider ved bruk av kartleggingsmetoder. Hvordan man tolker resultater, formilder- og bruker disse i det spesialpedagogiske arbeidet vil også vektlegges.
Opptakskrav
Emnet tilbys på master i spesialpedagogikk. Emnet kan tas som enkeltemne, da med søknadskode 9371 - enkeltemner på masternivå.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskapsmål:
Studenten har:
- Kunnskap om det teoretiske grunnlaget for ulike kartleggingsmetoder samt testteori.
- Kunnskap om ulike pedagogiske kartleggingsmetoder som observasjon, samtale/intervju, logg, notater og standardiserte tester.
- Kunnskap om tolking av ulike kartleggingsresultater/testprofiler og hvordan disse kan brukes i å utarbeide tiltak for barn og unge.
- Kunnskap om innhold, oppbygging og bruk av standardiserte tester.
- Kunnskap om dynamisk bruk av tester for å finne og utnytte barns utviklingspotensial.
Ferdighetsmål:
Studenten kan
- Analysere og etisk vurdere ulike kartleggingsverktøy- og metoder.
- Tolke utvalgte testresultater som grunnlag for spesialpedagogisk tilpasning og i utvikling av tiltak som gir mestringsopplevelse og bygger på barnets styrker.
- Supplere individuelle utredninger med kartlegging av læringsmiljø og fysiske omgivelser.
- Planlegge og gjennomføre et utredningsarbeid ut fra en gjennomført kartlegging.
- Diskutere og vurdere ulike forebyggingsstrategier ut fra kartlegging.
Generell kompetanse:
- Kunne kritisk vurdere bruk av kartleggingsmetoder i spesialpedagogisk utredningsarbeid.
- Kunne kartlegge og vurdere faktorer på individ- og systemnivå som kan innvirke på barns utvikling, læring og inkludering.
- Kunne reflektere over det faglige grunnlaget samt utfordringer i bruk av kartlegging og testing i spesialpedagogisk arbeid.
- Kunne diskutere og reflektere over den faglige og etiske siden ved formidling av kartleggingsresultater til foreldre, barn og barnehage/skole.
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
Undervisningen er samlingsbasert og digital. Undervisning er fordelt på forelesninger, studentframlegg, gruppearbeid og diskusjoner.