høst 2023
BED-2047 Forhandlinger - 10 stp

Emnetype

Emnet kan tas som enkeltemne.

Emnet forutsetter tilstedeværelse på det studiested som gir undervisningen i emnet. Emnet er ikke tilrettelagt for studenter som ikke kan delta på undervisning, i gruppearbeid o.l.


Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

9199 - enkeltemner (ikke realfag), lavere grad.


Innhold

Kurset lærer studenten teori og praksis innen forhandlinger. Studenten vil bli gjort kjent med ulike forhandlingssituasjoner og utfordringer som gjerne dukker opp i en forhandlingssituasjon, og vil lære hvordan disse kan håndteres.

Kurset består av en kombinasjon av teori og praksis. Studenten blir gjort kjent med teori og modeller i forelesninger og gjennom litteraturstudier. Forhandlingsøvelser er sentrale i kurset og stiller derfor krav til studentens delaktighet. Studenten skal utarbeide forhandlingsanalyser som skal gjøres individuelt og i gruppe.

Forhandlingsøvelser illustrerer teori i praksis, og det er ved å praktisere at studenten lærer hvordan en forhandling kan gjennomføres på en konstruktiv måte. Forelesningsplanen som blir lagt ut i Canvas ved semesterstart vil vise hvilke aktiviteter som finner sted og når gjennom semesteret. Det er viktig at studenten gjør seg kjent med alle obligatoriske aktiviteter i kurset da disse må være godkjent for å kunne ta eksamen.

Forberedelser

Studentene oppfordres til å lese litteraturen som er oppgitt i forelesningsplanen før de kommer til en forelesning og forhandlingsøvelse. Det vil gi et bedre læringsutbytte da man er kjent med stoffet som skal gjennomgås.

Veiledning

Det vil bli gitt veiledning til gruppearbeidet. Informasjon om dette vil bli lagt ut i Canvas. Forbered spørsmål som dere ønsker å drøfte, da får dere bedre nytte av veiledningen.


Hva lærer du

Når kurset er avsluttet skal studenten være i stand til å forklare grunnleggende begreper og prinsipper innen forhandlingsteori. Studenten skal være i stand til å redegjøre for hva som skjer i en gitt forhandlingssituasjon. Studenten skal kunne presentere forslag med hensyn til hvilken strategi som kan være fruktbar i ulike forhandlingssituasjoner, samt være forberedt på å justere denne undervegs når situasjonen krever det. Etter endt kurs skal studenten ha en god forståelse for hvordan planlegge en forhandling og hvordan den bør gjennomføres, samt være beredt til å delta i reelle forhandlinger.

Studenten skal etter endt kurs ha oppnådd følgende læringsmål:

Kunnskap og forståelse:

  • Kandidaten kan redegjøre for grunnleggende begreper og prinsipper innen forhandlingsteori.
  • Kandidaten kan redegjøre for hvilke utfordringer som kan dukke opp i en forhandlingssituasjon, og om hvordan disse situasjonene kan håndteres.
  • Kandidaten kan fremme forslag om hvilken strategi som kan være fruktbar i ulike forhandlingssituasjoner.

Ferdigheter:

  • Kandidaten kan planlegge og forberede en reell forhandling.
  • Kandidaten kan delta i reelle forhandlinger
  • Kandidaten er i stand til å variere forhandlingsstrategi avhengig av situasjonen.

Kompetanse:

  • Kandidaten har tilegnet seg kunnskap om hvordan lykkes med team-arbeid, problemløsning, og kommunikasjon som er en forutsetning for å oppnå gode forhandlingsresultater.
  • Kandidaten kan formidle og drøfte sentrale aspekter som kan oppstå i ulike forhandlingssituasjoner.
  • Kandidaten evner å lære ved å analysere forhandlinger som han/hun har deltatt i.

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Høsten 2023 blir kurset gitt som et ordinært tilbud og innebærer ulike undervisningsformer på Campus, 2-4 timer per seanse. Det stilles krav om at studenten er fysisk til stede på Campus da kurset krever at studenten deltar i en rekke arbeidskrav som innebærer samarbeid med andre studenter. Undervisningsformen vil være en kombinasjon av forelesninger og forhandlingsøvelser, samt gruppearbeid, presentasjoner, og veiledning.

Emnetimeplanen BED - 2047 gir informasjon om hvor og når forelesninger og forhandlingsøvelser, presentasjoner, og veiledning finner sted.

Forelesningsplanen blir lagt ut på Canvas rett før semesterstart.

Det er studentens eget ansvar å sikre at han/hun får den informasjonen som gis i undervisningen, og som ikke er gitt i emnebeskrivelsen, forelesningsplanen, på Canvas eller i pensumlitteraturen.

Dataverktøy

Det forventes at studentene mestrer bruk av tekstbehandling.


Error rendering component

Mer info om arbeidskrav

Første forelesning er obligatorisk.

Arbeidskrav

Studenten må oppfylle en rekke arbeidskrav for å kunne få avlegge eksamen i emnet.

Arbeidskrav: Forhandlingsøvelser

Studentene skal delta i forhandlingsøvelser ved HHT. De fleste forhandlingsøvelsene vil ha en varighet på mellom 2 og 4 undervisningstimer. Mer detaljert informasjon om høstens aktiviteter blir lagt ut på Canvas før semesterstart.

Eksamensforhandlingen (gjennomføres i starten av semesteret), og Forhandlingskonkurransen (gjennomføres i slutten av semesteret) er obligatoriske.

Arbeidskrav: Presentasjon

Gruppebesvarelsen skal presenteres og hvert medlem i gruppa skal bidra i presentasjonen. Tidspunkt for presentasjonen vil bli oppgitt ved semesterstart.

Fra og med semesterstart kan studenten avstå fra å delta kun i en av forhandlingsøvelsene uten å måtte levere inn dokumentasjon som beskrevet under. Ellers gjelder krav om dokumentasjon.

Hvis studenten ikke oppfyller et arbeidskrav må det leveres inn dokumentasjon som sykemelding til studieadministrasjonen for å få en ny dato slik at arbeidskravet blir fullført. Studenten kan ikke velge å ikke delta i Eksamensforhandlingen eller Forhandlingskonkurransen.

Godkjent arbeidskrav har en varighet på 4 sammenhengende semestre, fra og med det semesteret arbeidskravet ble tatt.


Mer info om vurderingsform oppgave

Oppgave 1: Forhandlingsanalyse: Gruppebesvarelse

Studenten skal i løpet av semesteret levere inn en gruppebesvarelse som tar utgangspunkt i en gjennomført forhandlingsøvelse: Eksamensforhandling. Besvarelsen skal utarbeides av de to teamene som forhandlet med hverandre. Begge parters perspektiver skal drøftes i besvarelsen. Besvarelsen skal bestå i å utarbeide en forhandlingsanalyse: forberedelsene, forhandlingene og utfallet. Analysen skal være en drøfting om hva som gikk bra og hva som gikk mindre bra, samt fremme forslag på hva dere ville gjort annerledes om muligheten til å gjøre forhandlingen på nytt var til stede. Besvarelsen skal inkludere en refleksjon/drøfting av hva partene lærte ved å gjennomføre forhandlingen.

Besvarelsen skal være på max 6500 ord (+/-10%) + forside, referanser og vedlegg.

Besvarelsen utgjør 30 % av total karakteren.

Oppgave 2: Forhandlingsanalyse: Individuell

Studenten skal utarbeide en individuell forhandlingsanalyse på max 5500 ord (+/-10%) + forside, referanser og vedlegg. Studenten skal ta utgangpunkt i en av forhandlingene som han/hun har deltatt i (unntatt Eksamensforhandlingen). Det er kun studentens perspektiv som skal drøftes i besvarelsen. Forhandlingsanalysen skal analysere forhandlingsprosessen (forberedelsene, forhandlingene og utfallet), og drøfte hva som gikk bra og hva som gikk mindre bra. Avslutningsvis forventes det at studenten reflekterer over hva som kunne vært gjort annerledes om han/hun fikk anledning til å gjøre forhandlingen på nytt. Besvarelsen skal inkludere en refleksjon/drøfting av hva studenten lærte ved å gjennomføre forhandlingen.

Besvarelsen utgjør 70 % av total karakteren.

Begge forhandlingsanalysene skal vise at dere behersker sentrale begreper i forhandlingslitteraturen (pensum), og at dere forstår hvordan bruke teorien til å analysere forhandlingsprosessen.

Det tilbys ikke kontinuasjonseksamen i emnet.

Bokstavkarakterer A-E, der F er stryk.


Kontinuasjonseksamen

Det tilbys ikke kontinuasjonseksamen i emnet.
  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: BED-2047
  • Tidligere år og semester for dette emnet