Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2023
BED-2047 Forhandlinger - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Emnet kan tas som enkeltemne.
Emnet forutsetter tilstedeværelse på det studiested som gir undervisningen i emnet. Emnet er ikke tilrettelagt for studenter som ikke kan delta på undervisning, i gruppearbeid o.l.
Innhold
Kurset lærer studenten teori og praksis innen forhandlinger. Studenten vil bli gjort kjent med ulike forhandlingssituasjoner og utfordringer som gjerne dukker opp i en forhandlingssituasjon, og vil lære hvordan disse kan håndteres.
Kurset består av en kombinasjon av teori og praksis. Studenten blir gjort kjent med teori og modeller i forelesninger og gjennom litteraturstudier. Forhandlingsøvelser er sentrale i kurset og stiller derfor krav til studentens delaktighet. Studenten skal utarbeide forhandlingsanalyser som skal gjøres individuelt og i gruppe.
Forhandlingsøvelser illustrerer teori i praksis, og det er ved å praktisere at studenten lærer hvordan en forhandling kan gjennomføres på en konstruktiv måte. Forelesningsplanen som blir lagt ut i Canvas ved semesterstart vil vise hvilke aktiviteter som finner sted og når gjennom semesteret. Det er viktig at studenten gjør seg kjent med alle obligatoriske aktiviteter i kurset da disse må være godkjent for å kunne ta eksamen.
Forberedelser
Studentene oppfordres til å lese litteraturen som er oppgitt i forelesningsplanen før de kommer til en forelesning og forhandlingsøvelse. Det vil gi et bedre læringsutbytte da man er kjent med stoffet som skal gjennomgås.
Veiledning
Det vil bli gitt veiledning til gruppearbeidet. Informasjon om dette vil bli lagt ut i Canvas. Forbered spørsmål som dere ønsker å drøfte, da får dere bedre nytte av veiledningen.
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
9199 - enkeltemner (ikke realfag), lavere grad.
Hva lærer du
Når kurset er avsluttet skal studenten være i stand til å forklare grunnleggende begreper og prinsipper innen forhandlingsteori. Studenten skal være i stand til å redegjøre for hva som skjer i en gitt forhandlingssituasjon. Studenten skal kunne presentere forslag med hensyn til hvilken strategi som kan være fruktbar i ulike forhandlingssituasjoner, samt være forberedt på å justere denne undervegs når situasjonen krever det. Etter endt kurs skal studenten ha en god forståelse for hvordan planlegge en forhandling og hvordan den bør gjennomføres, samt være beredt til å delta i reelle forhandlinger.
Studenten skal etter endt kurs ha oppnådd følgende læringsmål:
Kunnskap og forståelse:
- Kandidaten kan redegjøre for grunnleggende begreper og prinsipper innen forhandlingsteori.
- Kandidaten kan redegjøre for hvilke utfordringer som kan dukke opp i en forhandlingssituasjon, og om hvordan disse situasjonene kan håndteres.
- Kandidaten kan fremme forslag om hvilken strategi som kan være fruktbar i ulike forhandlingssituasjoner.
Ferdigheter:
- Kandidaten kan planlegge og forberede en reell forhandling.
- Kandidaten kan delta i reelle forhandlinger
- Kandidaten er i stand til å variere forhandlingsstrategi avhengig av situasjonen.
Kompetanse:
- Kandidaten har tilegnet seg kunnskap om hvordan lykkes med team-arbeid, problemløsning, og kommunikasjon som er en forutsetning for å oppnå gode forhandlingsresultater.
- Kandidaten kan formidle og drøfte sentrale aspekter som kan oppstå i ulike forhandlingssituasjoner.
- Kandidaten evner å lære ved å analysere forhandlinger som han/hun har deltatt i.
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Høsten 2023 blir kurset gitt som et ordinært tilbud og innebærer ulike undervisningsformer på Campus, 2-4 timer per seanse. Det stilles krav om at studenten er fysisk til stede på Campus da kurset krever at studenten deltar i en rekke arbeidskrav som innebærer samarbeid med andre studenter. Undervisningsformen vil være en kombinasjon av forelesninger og forhandlingsøvelser, samt gruppearbeid, presentasjoner, og veiledning.
Emnetimeplanen BED - 2047 gir informasjon om hvor og når forelesninger og forhandlingsøvelser, presentasjoner, og veiledning finner sted.
Forelesningsplanen blir lagt ut på Canvas rett før semesterstart.
Det er studentens eget ansvar å sikre at han/hun får den informasjonen som gis i undervisningen, og som ikke er gitt i emnebeskrivelsen, forelesningsplanen, på Canvas eller i pensumlitteraturen.
Dataverktøy
Det forventes at studentene mestrer bruk av tekstbehandling.