høst 2022
BLU-2013 Profesjonsfaglig digital kompetanse i barnehagen - 30 stp

Søknadsfrist

Søknadsfrist for videreutdanningsstudenter: 1. juni via lokalt opptak på enkeltemner, søknadskode 5001. Emnekode BLU-2013 må oppgis i kommentarfeltet.

Emnetype

Emnet er fordypningsemne i barnehagelærerutdanningen. Emnet kan tas som videreutdanning.

Opptakskrav

Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for barnehagelærerutdanningen. For studenter som tar emnet som videreutdanning må en av følgende grunnutdanninger være fullført: barnehagelærerutdanning, førskolelærerutdanning, allmennlærerutdanning, praktisk-estetisk lærerutdanning, grunnskolelærerutdanning eller bachelorgrad i barnevern.

Studenter fra andre utdanningsinstitusjoner/studieprogram i barnehagelærerutdanning kan søke om å få ta emnet som fordypningsemne i barnehagelærerutdanning i henhold til progresjonskrav gitt i studieplanen.


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

BLU-2233 Digital kompetanse i barnehagen 30 stp
BLU-2203 Digital kompetanse i barnehagen 30 stp

Innhold

Emnet kombinerer teoretiske og praksisnære kunnskaper og ferdigheter om pedagogisk bruk av digitale verktøy og barns digitale hverdag i barnehagen.

Innholdet i emnet omhandler arbeid med digitale verktøy som er relevante for det pedagogiske arbeidet i barnehagen. Hvordan barnehagelæreren bruker digitale verktøy i sitt pedagogiske arbeid er sentrale deler av emnet og vil inngå både i lek, utforsking og læring, samt dokumentasjonsarbeidet i barnehagen. Profesjonsfaglig digital kompetanse og digital dømmekraft er begreper som vil bli satt inn i en faglig sammenheng.

Emnet fokuserer på de ansattes rolle i barnehagen og deres ansvar for å gi barn varierte og tilpassede utfordringer knyttet til aktiviteter med bruk av digital teknologi.

Praksis inngår som en integrert del av emnet. Omfang: 10 dager. Se studieplan og håndbok for praksis. For videreutdanningsstudenter gjelder ikke krav om praksis.


Hva lærer du

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper

Studenten har kunnskap om:

  • bruk av digital teknologi som pedagogisk verktøy i alle fagområder
  • den digitale barnekulturen og mediers betydning i den
  • ulike digitale verktøy og bruken av dem
  • barns erfaringer og danning med digitale medier
  • lover og regler som ivaretar barn og barnehagens ved bruk av digitale medier/verktøy

Ferdigheter

Studenten kan:

  • legge til rette for og gjennomføre kreative aktiviteter med digitale verktøy som stimulerer barns helhetlige utvikling
  • gi barn opplevelser og erfaringer med at digitale verktøy kan være en kilde til lek, kommunikasjon og innhenting av kunnskap
  • benytte digital dokumentasjon i barnehagens pedagogiske arbeid
  • bruke, vurdere og tilrettelegge programvare og spill rettet mot barn i barnehagealder

Generell kompetanse

Studenten:

  • har kompetanse til å benytte seg av mulighetene og utfordringene som barnehagen møter på i den digitale tidsalderen
  • kan reflektere over hvordan dokumentasjon kan brukes til å utvikle barnehagen som organisasjon
  • har kompetanse til å veilede og lede barn, foresatte og ansatte i deres møte med digital teknologi i og utenfor barnehagen
  • kan utøve og vurdere digital praksis i ulike miljø og arbeidsformer
  • kan utøve digital dømmekraft i arbeidet med barn, foresatte og ansatte
  • kan forholde seg kritisk og reflektert til bruk og innhold av digitale verktøy og programvare
  • utvikler en profesjonsfaglig digital kompetanse

Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisnings- og eksamensspråk er norsk.

Undervisning

Emnet går over ett semester og er samlingsbasert. Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger. Det legges også opp til mulig samarbeid med lokale samarbeidspartnere.

 Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende, og det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis. Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger pedagogisk ledelse.

Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.

Undervisningsomfang: om lag 150 timer.

Emnet evalueres skriftlig minimum hvert tredje år.


Eksamen

Vurderingsform: Dato: Vekting: Karakterskala:
Muntlig eksamen 07.12.2022 09:00
3/5 A–E, stryk F
Gruppeeksamen 2/5 A–E, stryk F

Obligatoriske arbeidskrav:

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

Arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer Godkjent – ikke godkjent
Arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt: tilstedeværelse Godkjent – ikke godkjent
Arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt: praksis Godkjent – ikke godkjent
Arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt: skriflig Godkjent – ikke godkjent
Arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt: digitale verktøy Godkjent – ikke godkjent
UiTs samleside om eksamen

Mer info om arbeidskrav

Obligatoriske arbeidskrav i praksisbarnehagen som vurderes av praksislærer:

  • studenten deltar på praksisforberedende møte og planlegger praksisperioden i samråd med praksislærer før praksis begynner
  • studenten ferdigstiller utviklingsmål som godkjennes av praksislærer første praksisuke og gjennomfører informasjonsmøte for medarbeidere
  • krav om tilstedeværelse (100 %)
  • studenten møter forberedt til oppsatt veiledning
  • studenten skal ha lederansvar på avdeling/base, ca. 5 dager i løpet av praksisperioden (avtales med praksislærer)
  • bestått praksis i emnet
  • studenten utfører følgende oppgaver i tilknytning til emnet:
  • tilrettelegge for og lede en faglig diskusjon med medarbeidere om barnehagens digitale praksis. Muntlig evaluering sammen med praksislærer
  • gjennomføre to aktiviteter med bruk av digitale verktøy med barn. Dokumenteres med en faglig vurdering på inntil 400 ord pr. aktivitet i tillegg til didaktisk plan
  • et refleksjonsnotat der studentens læring og erfaring fra å ha lederansvar i praksis er tema (om lag 800 ord)

Obligatoriske arbeidskrav som vurderes av faglig tilsatt:

  • oppfylt krav om tilstedeværelse i undervisning og læringsaktiviteter (minimum 70 %)
  • bestått praksis i emnet (i samarbeid med praksislærer)
  • individuell skriftlig oppgave med gitt tema (omfang om lag 2500 ord)
  • planlegge og gjennomføre en aktivitet med digitale verktøy der barns møte med digital teknologi er i fokus. Dokumenteres med presentasjon og muntlig fremlegg

For videreutdanningsstudenter (som er fritatt fra praksis) gjelder i tillegg følgende arbeidskrav:

  • en didaktisk oppgave knyttet til tidligere praksiserfaring på om lag 1500 ord

Mer info om vurderingsform muntlig eksamen

Eksamen består av to deler:

Praktisk- metodisk gruppeeksamen (2 - 3 studenter pr. gruppe). Tema for hver gruppe trekkes i forkant og det gis 48 timers forberedelsestid. Presentasjonen skal vare inntil 30 minutter. Etter presentasjonen følger individuell muntlig utspørring med spørsmål fra hele pensum. Varighet 15 minutter pr student.

Degge eksamensdeler må bestås for at eksamensresultat er gyldig.


Kontinuasjonseksamen

Ved karakteren F på eksamen tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
  • Om emnet
  • Studiested: Narvik |
  • Studiepoeng: 30
  • Emnekode: BLU-2013
  • Tidligere år og semester for dette emnet