Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2022
BLU-2013 Profesjonsfaglig digital kompetanse i barnehagen - 30 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Emnet kombinerer teoretiske og praksisnære kunnskaper og ferdigheter om pedagogisk bruk av digitale verktøy og barns digitale hverdag i barnehagen.
Innholdet i emnet omhandler arbeid med digitale verktøy som er relevante for det pedagogiske arbeidet i barnehagen. Hvordan barnehagelæreren bruker digitale verktøy i sitt pedagogiske arbeid er sentrale deler av emnet og vil inngå både i lek, utforsking og læring, samt dokumentasjonsarbeidet i barnehagen. Profesjonsfaglig digital kompetanse og digital dømmekraft er begreper som vil bli satt inn i en faglig sammenheng.
Emnet fokuserer på de ansattes rolle i barnehagen og deres ansvar for å gi barn varierte og tilpassede utfordringer knyttet til aktiviteter med bruk av digital teknologi.
Praksis inngår som en integrert del av emnet. Omfang: 10 dager. Se studieplan og håndbok for praksis. For videreutdanningsstudenter gjelder ikke krav om praksis.
Søknadsfrist
Opptakskrav
Jf. opptakskrav og progresjonskrav i studieplanen for barnehagelærerutdanningen. For studenter som tar emnet som videreutdanning må en av følgende grunnutdanninger være fullført: barnehagelærerutdanning, førskolelærerutdanning, allmennlærerutdanning, praktisk-estetisk lærerutdanning, grunnskolelærerutdanning eller bachelorgrad i barnevern.
Studenter fra andre utdanningsinstitusjoner/studieprogram i barnehagelærerutdanning kan søke om å få ta emnet som fordypningsemne i barnehagelærerutdanning i henhold til progresjonskrav gitt i studieplanen.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om:
- bruk av digital teknologi som pedagogisk verktøy i alle fagområder
- den digitale barnekulturen og mediers betydning i den
- ulike digitale verktøy og bruken av dem
- barns erfaringer og danning med digitale medier
- lover og regler som ivaretar barn og barnehagens ved bruk av digitale medier/verktøy
Ferdigheter
Studenten kan:
- legge til rette for og gjennomføre kreative aktiviteter med digitale verktøy som stimulerer barns helhetlige utvikling
- gi barn opplevelser og erfaringer med at digitale verktøy kan være en kilde til lek, kommunikasjon og innhenting av kunnskap
- benytte digital dokumentasjon i barnehagens pedagogiske arbeid
- bruke, vurdere og tilrettelegge programvare og spill rettet mot barn i barnehagealder
Generell kompetanse
Studenten:
- har kompetanse til å benytte seg av mulighetene og utfordringene som barnehagen møter på i den digitale tidsalderen
- kan reflektere over hvordan dokumentasjon kan brukes til å utvikle barnehagen som organisasjon
- har kompetanse til å veilede og lede barn, foresatte og ansatte i deres møte med digital teknologi i og utenfor barnehagen
- kan utøve og vurdere digital praksis i ulike miljø og arbeidsformer
- kan utøve digital dømmekraft i arbeidet med barn, foresatte og ansatte
- kan forholde seg kritisk og reflektert til bruk og innhold av digitale verktøy og programvare
- utvikler en profesjonsfaglig digital kompetanse
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Emnet går over ett semester og er samlingsbasert. Undervisnings- og arbeidsmåtene i emnet er lærerstyrte læringsaktiviteter i fellesskap, som forelesning, studentframlegg og organisert gruppearbeid, med praktiske og teoretiske tilnærminger. Det legges også opp til mulig samarbeid med lokale samarbeidspartnere.
Selvstendig studieinnsats i form av selvstudium og deltakelse er grunnleggende, og det forutsettes aktiv deltakelse og tilstedeværelse både i undervisning og praksis. Praksis er en viktig læringsarena i profesjonsrettingen av studiet og for forståelsen av emnenes plass i profesjonen. Studenten skal delta i daglige gjøremål i barnehagen med utgangspunkt i oppgaver og ansvar som følger pedagogisk ledelse.
Digital læringsplattform benyttes i undervisningssammenheng og som kommunikasjonsverktøy.
Undervisningsomfang: om lag 150 timer.
Emnet evalueres skriftlig minimum hvert tredje år.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.